Holde fast

noveller

Gyldendal 2009 Innbundet

Denne novellesamlingen beskriver møter mellom det hverdagsnære og det foruroligende. Her er historier om å få et gløtt inn i en søsters ukjente liv, en joggetur i ruskevær, et ultralydbilde som ikke er helt som slike bilder pleier å være, et barn som forsvinner på et kjøpesenter og en fremmed lukt i hytta.

Åtte intense noveller som bringer oss tett inn på menneskers liv En joggetur i ruskevær, et ultralydbilde som ikke er helt som slike bilder pleier å være, et barn som forsvinner på et kjøpesenter, en fremmed lukt som slår ut av hyttedøren -- de åtte novellene i Holde fast gir oss ulike møter mellom det hverdagsnære og det foruroligende. Med stor menneskekunnskap viser Annette Mattsson hvordan uforutsette hendelser, brå skift og vendinger kan rive oss ut av den trygge hverdagen og etterlate oss i en annen, mørkere virkelighet.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205376519

EAN 9788205376519

[På fredag koste jeg meg med novellesamlingen hennes Holde fast. Novellene handler om barn og voksnes forhold til barn, mest det siste kanskje. Allerede ved første historie var jeg fengslet, og måtte presse meg selv til å holde meg til planen om å lage middag, før jeg tok fatt på neste. Historien heter En dagligdags hendelse og beskriver en situasjon mange småbarnsforeldre har vært oppi. Innledningen beskriver to stressede foreldre, med tre små barn som møtes på senteret for å handle før barna skal videre i besøk. Yngstemann forsvinner, og marerittet er i gang.

Hun skriver veldig troverdig, og følelsene som dukker opp hos de to voksne kan jeg godt kjenne meg igjen i. Jeg hadde hjertebank da jeg laget til middagen, og gledet meg til å slenge meg ned i lesestolen igjen.
Den andre novellen heter Mange verdener borte, og handler om Kate 43 år. Hun har et forhold til sjefen sin, som er en gift småbarnsfar, og en dag finner hun ut at hun er gravid. Dette høres platt og klisjèaktig ut, men det er det absolutt ikke.
]1

• "I mørket - roman" av Annette Mattsson