Hjalmar Johansen

seierens pris

en biografi

Kagge 2012 Innbundet

Hjalmar Johansen skrev seg inn i historiebøkene da han forlot den innefrosne polarskuta Fram for å gå mot Nordpolen sammen med Fridtjof Nansen. Berømmelsen skulle bli et tveegget sverd. Johansen fikk et liv i fritt fall mens Nansen bygget nasjonen. Fra ruinene av en ødelagt karriere, rusproblemer og et havarert ekteskap viste han likevel styrke til å reise seg for en siste anstrengelse i polarisen. Biografien følger Johansens liv fra barneårene i Skien til selvmordet i Kristiania i 1913. Underveis møter vi en mann med både jernvilje og tydelige mål. Han lykkes med det meste før en indre uro slår beina under tilværelsen. Gjennom et nært portrett av Johansens liv undersøker Alexander Wisting, forfatteren av Roald Amundsen-biografien fra 2011, hvorfor en av tidens store helter falt sammen bak de nasjonale triumfene. Vi får her et helt nytt bilde av mannen som levde i skyggen av våre største polarhelter.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788248911920

EAN 9788248911920

Omtalt sted Norge

Omtalt person Hjalmar Johansen

• "Oscar Wisting - Amundsens betrodde mann" av Jan Ingar Hansen
  • "Vår glemte polarhelt - Carsten Borchgrevink og Southern Cross-ekspedisjonen 1898-1900" av David Vogt
  • "Joseph Goebbels - en biografi" av Lars Ericson Wolke
  • "Amundsens siste reise" av Monica Kristensen
  • "Helge Ingstad - en biografi" av Frode Skarstein
  • "Solskinn og død - nordmenn i kong Leopolds Kongo" av Bjørn Godøy
  • "Spionfamilien" av Kjell Fjørtoft
  • "Atlanterhavet - en biografi" av Simon Winchester
  • "Fridtjof Nansen - mennesket bak myten" av Roland Huntford
  • "Den sorte greven - Napoleons rival og den virkelige greven av Monte Cristo" av Tom Reiss
  • "Roald Amundsen - en biografi" av Tor Bomann-Larsen
  • "Hitler - overmot og nederlag" av Ian Kershaw