Jakten på Rød Oktober

av (forfatter) og Per Malde (oversetter).

Tiden 1988 Innbundet

Lydløst, dypt nede i Atlanterhavet, arbeider Sovjets ultrahemmelige atomubåt seg vestover. Amerikanerne vil ha den, russerne vil ha den tilbake. Stormaktene raser over havet i den mest desperate operasjon i manns minne.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1988

Genre Agenter og spioner

Boken jakten på rød oktober handler om jakten på rød oktober. Rød oktober er russisk atomubåt. Kapteinen på den nye stillegående atomubåten er Raimus. Han er en av to hovedpersoner i boken. Den andre hovedpersonen i boken er en CIA agent som du blir mer kjent med mens du leser. Rød oktober blir jaktet på av sine egene fordi kapteinen skrev et brev om at han skulle flykte til USA. Boken er full av russiske navn som hvertfall jeg synes er vanskelig å holde styr på. Forfatteren skriver også mye om f.eks reaktoren på de forskjellige ubåten, noe jeg ikke klarer helt å forstå. Men hva jeg derimot klarer å forstå er selve handlingen i boken som er spennende og uforutsigbar. Alt i alt en veldig bra bok

Favorittkategorien min er krim

• "Kald krig" av Jerome Preisler