Hitlers datter

av (forfatter) og Cille Dahl (oversetter).

Cappelen 2004 Innbundet

Når Anna begynner å fortelle om Hitlers datter til de andre ved busstoppet begynner Mark å stille seg selv noen spørsmål. Hvis jeg var Hitlers datter, ville alt sammen vært min feil? Kan man fortsatt være glad i sin far om han hadde gjort det Hitler gjorde? Anna fletter sammen en historie om den tyske førerens datter, Heidi som lever i uvitenhet om det faren gjør. Hun lever i en verden som består av privatundervisning med Fräulein Gelber og de små pinnsvinene hun har reddet fra å fryse i hjel.

En fascinerende og drivende handling. En helt utrolig god bok. Populært kalt en pageturner. Slutten er så overraskende at vi bare ønsker det var flere sider i boken.

Bombene falt og røyken steg fra konsentrasjonsleirene, men det eneste Hitlers datter visste noe om, var den lille verdenen med privatundervisningen med Fräulein Gelber, og pinnsvinene hun hadde reddet inn fra kulden.

Var det bare en historie? Eller var Hitlers datter en virkelig person? Hvis du var Hitlers datter, hadde alt sammen vært din feil også da? Var det så lenge siden at det ikke spilte noen rolle lenger...eller måtte Mark ta stilling til de samme spørsmålene...

Book of the year i Australia

Orig.tittel: Hitler's daughter

Oversatt av Cille Dahl

Anmeldelser:
"Sterk historie som kunne vært sann"... "En fascinerende historie."
Kaja Korsvoll, Aftenposten
Les hele anmeldelsen

Anmeldelser:
"Akkurat som Mark ikke blir kvitt Annas historie, blir heller ikke leseren så lett kvitt de spørsmålene Hitlers datter stiller."
Kjell Olaf Jensen, Barnebokkritikk.no
Les hele anmeldelsen

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788202231774

EAN 9788202231774

Omtalt sted Tyskland

Jeg har lest min del av hva-om-Hitler-bøker rettet mot barn og unge. Jeg har lest kioskromaner hvor Hitler får barn ved kunstig befruktning (som ikke kan la være å reagere allergisk mot jøder og ønske å erobre verden), én bok hvor Hitlers sjel tar bolig i et barn , og én hvor hans kloningsprosjekt blir avslørt.

Frenchs prosjekt er ikke å pløye den samme marken. Hun ønsker derimot å bruke dette enkle utgangspunktet til å få både karakterene og leserne til å gruble over arv og miljø, mot og karakterfasthet og moral og makt.

Det lykkes hun godt med.

Les mer her: skriv lenkebeskrivelse her

«Hvis jødene bare blir sendt i leir for å arbeide, hvorfor måtte Herr Hanssel gjemme dem da? Er leirene så fæle?» spurte Heidi.
Fru Laub trakk på skuldrene. Hun brydde seg ikke om hvordan leirene var. Det som var viktig var det som skjedde i landsbyen, eller med folk hun kjente.

• "Mer moro med matte" av Anne Lene Johnsen
  • "Norske spioner" av Harald Skjønsberg
  • "Livet er ikke en film" av Jackie French
  • "Tapt og funnet - 9 historier om å være omtrent 14" av Mariangela Di Fiore
  • "Sampaios kafé" av Anders Lindqvist
  • "Skumle skurker og mystiske mordere - norske forbrytere i gamle dager" av Cecilie Winger
  • "Draumar" av Gyrid Axe Øvsteng
  • "Det var en gang en sommer - historien om 22. juli og tiden etterpå - fortalt for barn" av Vidar Kvalshaug
  • "Det du ikke vet om Vilde" av Nicolai Houm
  • "Engel uten vinger" av Kjersti Scheen