Hemmeligheten i Krattskogen

av (forfatter), L.F. Lupton (illustratør) og Rut Wilhelmsen (oversetter).

Lunde 2000 Innbundet

Ruth og broren Philip bor hos tante Margaret, for foreldrene er reist til India. I skogen utenfor huset er det mye som kan utforskes, og en dag møter de Terry. Samtidig begynner en spennende og trist historie.

Ruth er snart 10 år og kan bli fryktelig sint. Broren hennes, Philip, er litt eldre, og alle synes han er så snill. De bor hos tante Margaret, for mor og far er reist til India. Men de har det ikke kjedelig, for i skogen utenfor huset er det mye som kan utforskes. En dag møter de Terry der ute, og så begynner en spennende og samtidig trist historie. Patricia M.St.John skrev mange barnebøker. De er blitt lest av generasjoner av barn over hele verden siden hennes første bok ble utgitt for over 50 år siden.Hemmeligheten i krattskogen er oversatt til 28 språk, og dette er den 6. utgaven på norsk.

Forlag Lunde

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788252033779

EAN 9788252033779

Genre Religiøs litteratur

Jeg leste denne for mine barn, og den vekte en slags minner i meg om at min mor skulle ha lest den for meg da jeg var liten, men hun avkreftet at hun hadde lest den for meg som barn. Dermed må det ha vært enslags "Deja Vu" som fulgte meg når jeg leste for barna mine, spesielt første halvdel av boken.
Boken er veldig lettlest slik at seksåringen i huset også mer eller mindre klarte å følge med. Hovedtemaet og den røde tråd i boken er lammet som hadde gått seg vill og ble funnet. Den forkalrer dette på en lett og god måte for barn og jeg synes forfatteren skriver på en måte som kan få barna til å kjenne seg igjen i historien. Boken har heller ikke massevis av forskjellige karakterer, men holder seg hovedsakelig til noen få og for det meste til et begrenset geografisk område. Denne kan anbefales som god og sunn barnelitteratur med et godt kristent budskap.

Stundom bare fortalte vi hverandre hva vi tenkte, slike rare tanker som de voksne glemmer og som barn bare forteller til andre barn.