Det er min skyld

av (forfatter) og Kari Sandvik (oversetter).

Lunde 2019 Innbundet

I en landsby i de sveitsiske fjellene bor Annette, lillebroren Dani og problemgutten Lucien. En dag Dani er på fjellet for å plukke blomster til søsteren, dukker Lucien opp - og ertingen hans fører til en ulykke som får alvorlige følger. Annette vil ikke tilgi Lucien, og hun gjør sitt for at ingen andre tilgir ham heller. Men så begynner overraskende ting å skje med dem begge. Patricia M. St. Johns klassiske budskap om fiendskap, tilgivelse og forsoning strekker seg ut over tid og sted. Generasjoner av barn har latt seg engasjere av denne fortellingen.

Forlag Lunde

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788252004861

EAN 9788252004861

Serie Kristne klassikere

Genre Religiøs litteratur

Omtalt sted Sveits

Denne boka har jeg lest mange ganger og i flere utgaver. Jeg har mange gode leserminner fra da jeg var barn og min lærer eller pappa leste den for meg.

Bøkeknoppene var tykke og holdt på å springe ut, hist og her var et lite, dunet blad brutt igjennom. Snart ville alle knoppene briste, og skogen ville stå der som en domkirke med sitt fine, grønne bygningsverk mot den blå himmelen.

Markene på begge sider var som et stort teppe av ville pinseliljer, bare hist og her isprengt med strålende markblomster. Duften var sterk nok til å få hvem som helst til å falle i søvn og drømme søtt...

Det var så fint i skogen, trærne holdt på å våkne opp til vårens liv. Harpiksen drev nedover de grå stammene, og en søt, varm duft steg opp fra jorda, der solstrålene laget lysflekker mellom greinene. Skogen var liksom fylt av fred og et kjølig lys...

Ingen av oss kan av oss selv la være å tenke dårlige tanker. Det nytter lite å prøve på det.

Men hør nå: når du kommer ned om morgenen og ser at stua her er mørk og lemmene er for vinduene, sier du da til deg selv: "Jeg må først jage mørket ut, og så kan jeg ta lemmene fra så sola får komme inn?" (...) Jeg lukker opp, naturligvis, og så kommer lyset inn (...)

Akkurat slik går det for seg når du ber Jesus komme inn. Han er kjærlighet, og når kjærligheten kommer inn, må hatet og egenkjærligheten og uvennligheten vike, liksom mørket må ut når solskinnet slipper inn.

Lyset strømmet inn. Dalen nedenfor lå i dyp skygge, men sollyset trengte gjennom ei kløft i fjellene og nådde akkurat ned til deres hytte.

Solskinnet glitret i nysnøen, og fjelltoppene skinte så det gjorde vondt i øynene. Hele soverommet som hadde vært mørkt, var badet i det deilige, kjølige morgenlyset.