Hardt og langt

fra sofagris til Ironman

svømming, sykling, løping

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Boka viser hvordan man motiverer seg og trener seg opp fra sofagris til triatlonutøver. Med treningsprogrammer, triatlon race-rapporter og tips og råd om trening, motivasjon og kosthold.

ISBN13 9788202368036

EAN 9788202368036

En god bok å lese for oss som er litt interessert i dette. Jeg har selv deltatt i noen triatlon, men dog ikke av ironman-lengde. Det beste med boka er race-rapportene som kommer på slutten av boka. Det er interessant å lese om forfatterens opplevelser, om hvordan det er å være helt i kjelleren, men likevel fullføre. Gleden og mestringsfølelsen ved å ha gjennomført. Vunnet over deg selv og dine demoner. Jeg ble overrasket over den gode humoren som brukes i boka, noe jeg likte veldig godt. Jeg humret flere ganger, kanskje fordi jeg kjenner meg selv igjen i noe av det som står. Når det kommer til kosthold og treningsopplegg er det noe mann kan lett bla forbi. Kjedelig lesning, men sikkert interessant for dem som er villig til å ta det i bruk. Du skal ha en tålmodig og ettergivende kone /familie for at de lar deg bruke tid på så mye trening. Forfatteren er langt over middels treningsglad når han bruker opp mot 20 timer i uka på trening. Det er ikke for alle. Likevel, en inspirerende og god bok om hvordan det er å delta i ironman.

Artig og informativt om triatlon. Som jeg selv aldri kommer til å være med på.

Jeg er beryktet. Ikke minst på kvelden, like før leggetid, i den såkalte plyndringstimen. Så snart en plate med melkesjokolade er åpnet, kan den ikke lukkes igjen. En pose med smågodt kan aldri legges tilbake i skapet, men mindre den er tom. Det byr meg imot. Alt må fjernes. Støvsuges. Pakk det innerst i skapet. Det hjelper ikke. Jeg er snopets svar på trøffelgrisen. Jeg sporer det opp. Og terminerer det. Kaloririk mat er jo både gunstig og livsnødvendig for oss. Og melkesjokolade bidrar da vitterlig til sinnets munterhet.

Han hadde på seg en blå treningsjakke; klubbjakka til Trauma. Sjelden hadde det litt odde klubbnavnet passet bedre. I kveld, Frode, vil du bli traumatisert.

• "Lasso rundt fru Luna" av Agnar Mykle
  • "Da Vinci-koden" av Dan Brown