Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka fokuserer på noen av feltene barnebibliotekarer og andre formidlere av barne- og ungdomsbøker arbeider med til daglig. Den presenterer blant annet tips og ideer om hvordan man kan arbeide og bidra til en mer helhetlig forståelse av formidlingen. Boka er først og fremst skrevet for bibliotekstudenter, men egner seg for alle som er opptatt av litteraturformidling til barn og unge. Med opplysninger om forfatterne og register.
Omtale fra forlaget
Vi må kjempe for barns og unges rett til å ta del i litteraturens skatter, slik at kunnskap og opplevelse blir en allmenn rett. Barnebibliotekarene skaper slike allmenne rom for opplevelse og medvirkning for barn og unge på det lokale biblioteket.
Målet med denne boka er å fokusere på noen av feltene som barnebibliotekarer og andre formidlere av barne- og ungdomsbøker arbeider med til daglig. Den presenterer blant annet tips og ideer om hvordan man kan arbeide og bidra til en mer helhetlig forståelse av formidlingen.
Forfatterne Eirik Newth og Per Olav Kaldestad, illustratøren Svein Nyhus, medieforskeren Faltin Karlsen og mange erfarne barnebibliotekarer har bidratt til en spennende og variert bok. Den er skrevet spesielt for bibliotekstudenter, men egner seg for alle som er opptatt av litteraturformidling til barn og unge.
Redaksjonen representerer ulike interessefelt når det gjelder barnebokformidling og barnebibliotekarbeid, og består av utøvende barnebibliotekarer med stor glød og entusiasme for barne- og ungdomsboka. Komiteen er tilknyttet Norsk Bibliotekforenings spesialgruppe for bibliotekvirksomhet blant barn og unge (BUF) og var BUFs styre 2000-2002.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2003
Format Heftet
ISBN13 9788276749441
EAN 9788276749441
Språk Bokmål Nynorsk
Sider 226
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketHer kommer jeg til å samle bøker som jeg har lest og som jeg skal lese, og som (som jeg tror) er relevante for skolebibliotekarbeidet. Lista skal fungere som en referanseliste/huskeliste og forhåpentligvis gjøre mitt fundament som skolebibliotekar enda mer solid.
Boktips mottas med takknemmelighet!