Å bygge en verden av ord

lyst og læring i barne- og ungdomslitteratur

Fagbokforlaget 2001 Heftet

Boka trekker linjer gjennom norsk barnelitteratur fra de siste 150 år, og legger vekt på hvordan bøkene kan vekke barnas glede ved å lese eller lytte til dikt og fortellinger. Aktuell bok for alle som underviser i barne- og ungdomslitteratur, for studenter som tar pedagogisk grunnutdanning eller fordypningskurs i barne- og ungdomslitteratur, og for lærere og foreldre som er spesielt interessert i barns og ungdoms lesning. Har register og litteraturliste.

I møtet mellom barn og bok skapes nasjonens kanskje viktigste litteratur. Gjennom barnelitteraturen møter barna det skrevne ordet for første gang, og de får de første glimtene av viktige deler av vår kulturarv. En så viktig litteratur trenger pedagoger og foreldre med forståelse for denne litteraturens særpreg. Å bygge en verden av ord tar opp sentrale teoretiske emner som er lite omtalt i andre innføringsbøker, og er full av gode lesninger av barne- og ungdomslitteratur.

Boka trekker linjer gjennom norsk barnelitteratur fra de siste 150 år, og legger vekt på hvordan bøkene kan vekke barnas glede ved å lese eller lytte til dikt og fortellinger. De gode bøkene ser verden nedenfra, med barnets blikk, og fester seg ved det sære, overraskende, bisarre og komiske som livet er fullt av, men som det voksne blikket lett overser. Undring og spenning i leseropplevelsen tjener en læringsprosess som er viktigere enn formidling av moral og faktisk kunnskap: Barnet lærer gjennom sine konstruktive evner som gjør det mulig å finne sammenheng i verdens flimrende mangfold, slik fortellingen bygger ordene sammen til en helhet.

Åsfrid Svensen er professor ved Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo. Her høster vi de rike fruktene av hennes betydelige undervisnings- og forskningsinnsats på feltet barne- og ungdomslitteratur i bokform.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2001

Her kommer jeg til å samle bøker som jeg har lest og som jeg skal lese, og som (som jeg tror) er relevante for skolebibliotekarbeidet. Lista skal fungere som en referanseliste/huskeliste og forhåpentligvis gjøre mitt fundament som skolebibliotekar enda mer solid.

Boktips mottas med takknemmelighet!