Girlskate

av (forfatter), Eldrid Johansen (forfatter) og Ingrid dos Santos (illustratør).

Gyldendal 2020 Innbundet

En historie om skating, vennskap og å finne sin egen greie. Molly og bestevenninnen Sofie bygger på trehytta og lager tegneserier hver dag. Men etter sommerferien har noe forandret seg. Alle jentene i klassen har begynt på fotball - og Sofie har blitt lagets stjerne. Mens Molly får ikke til å heade ballen engang. Mollly vil droppe fotballen, men får ikke lov av foreldrene. Så dukker det opp noen jenter på skateboard, og Molly må ta noen vanskelige valg. Girlskate handler om vennskap, det å ville passe inn og hvor viktig det er å finne sin egen greie.

ISBN13 9788205540132

EAN 9788205540132

Molly spiller fotball på Ørn BK fordi Sofie spiller der, Sofie som er bestevenninnen hennes, men noe har skjedd i løpet av sommeren - alt er liksom forandret. Mamma, pappa og bror Mikkel er helfrelste på fotball og regner med at Molly også er det - hva annet spiller noen rolle her i livet, liksom!?

Molly har prøvd ballett, basket, håndball, langrenn.... Men ingenting har helt funket for henne. Bortsett fra tegning! Men å sitte inne og tegne er ikke bra nok synes mamma og pappa og for at hun skal få være med på tegnekurset hun vil så må hun også være med på fotballen.

En dag får hun se en jente på skateboard! Men...?! "Seriøst?! En jente som skater? Det skjer ikke!" har Mikkel sagt, men nå ser hun det selv med sine egne øyne! Hun følger etter jenta og snart er hun virvlet inn i en spiral av spenning, glede, løgner og mye annet!

En bok om å tørre å ta egne valg, trosse det andre mener og å stå for det man har gjort. For mellomtrinnet og ungdomsskolen.

• "Alt som rimer på Gro" av Elin Hansson
  • "Sykkeltyven" av Gro Nilsdatter Røsth