Gatebarn

av (forfatter) og Inge Kvaran (forfatter).

Cappelen 1987 Innbundet

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1987

ISBN13 9788202106874

EAN 9788202106874

Med de problemene gatebarna har, går ikke veien til et nytt liv langs den høyre sida av en snorrett vei. Veien tilbake til samfunnet er lang og kronglet med bratte motbakker og djupe daler. Apparatet rundt dem må bygges opp slik at de får støtte til å kjempe seg gjennom vanskelighetene når de trår feil og møter motstand. Det finnes ingen lettvinte, billige løsninger. Skal gatebarna få et anstendig liv, er det umulig å kjøre på sparebluss.

Å forandre livet sitt når en lever nedkjørt på gata omfatter uendelig mye mer enn å få seg en jobb, en kåk, tjene noen penger. For mange av ungdommene sliter med erfaringer og livsmønstre som gjør at de trenger - og ønsker - at noen tar et totalansvar og gir dem totalomsorg inntil de kan fikse livet selv.

På den ene siden ønsker ungdommene rusen og miljøet, på den andre siden ønsker de en normal tilværelse med bolig, jobb og en å være glad i. Det er i denne motsigelsen muligheten for å komme seg ut av miljøet ligger.

• "Udyret fra Säffle - roman om en forbrytelse" av Maj Sjöwall
  • "Dragning mot død" av P.D. James
  • "En liten gyllen ring - kriminalroman" av Kjell Ola Dahl
  • "Djevelens fjær" av Minette Walters
  • "Ekko" av Minette Walters
  • "Mellom sommerens lengsel og vinterens kulde - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Døden tar buss - roman om en forbrytelse" av Maj Sjöwall
  • "Mens min elskede sover" av Mary Higgins Clark