Furet/værbitt

ISBN13 9788205525474

EAN 9788205525474

Serie Selma Falck (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Jeg har en svakhet for bøker med hemmelige organisasjoner og mørke hemmeligheter, men ofte faller de igjennom når disse komplottene blir lagt til Norge. Kanskje fordi man kjenner sitt eget land for godt? Eller fordi man ikke helt klarer å tro at noen kan holde på sånn i gode, gamle Norge?

Samtidig syns jeg Holt har fått det til relativt bra. Hun har en godt gjennomtenkt bakgrunn som gjør hele komplottet mer troverdig.

Holt har en enkel og lett skrivestil. Den er lett å følge, uten mange merkelige formuleringer eller fremmedord, noe som gjør bøkene hennes lett tilgjengelig for alle. Det lette språket til tross, bøkene feiler ikke når det kommer til velutviklede plott eller interessante karakterer.

Selv om spenningen ikke var av det ypperste slaget, har Holt skrevet en medrivende krim jeg koste meg med. Dette er krim for oss som ikke er så glad i blod og gørr. For oss som liker gode karakterutviklinger og som setter en godt utarbeidet historie over heseblesende spenning.

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Furet/værbitt

Selma Falck vokste i denne bok nr 2 og plottet var bra og uten dødpunkter. Holt skriver godt, men kapittelet med flua var litt søkt. Fikk assosisjoner til konspirasjonsteorier som det har vært mye snakk om de siste årene ifm pandemien, skulle ikke forundre meg om det blir tema i en senere bok.

Bok nummer 2 om Selma. Synes denne var bedre enn den første.

Bøker lest i 2019

Egen oversikt over leste bøker i 2020.

• "Mandela-effekten - Selma Falcks tredje store sak" av Anne Holt
  • "Tre timer" av Anders Roslund