Frokost

av (forfatter) og Camilla Jensen (illustratør).

Gyldendal 2011 Innbundet

Boka inneholder tips og oppskrifter på frokoster, alle i hovedsak fri for gluten, kumelksprodukter, sukker, gjær og tilsetningsstoffer. Med register.

Frokost er dagens første og viktigste måltid.

Med Frokost ønsker forfatteren å inspirere til å tenke nytt rundt begrepet frokost, og til å lage en alternativ start på dagen.
Boken byr på et bugnende frokostbrett med blant annet hjemmelaget granola, blomsterstrødde bokhvetepannekaker, alternativ melk du kan lage selv, hjemmelaget pålegg, hundreårsgrøt, røde og grønne smoothier, omeletter, frydefull festfrukt og grønnsaker, Camillas misosuppe, ingefærbrygg, rosete, soyachai og den salig, lange fridagsfrokosten med glede og god samvittighet.
Her får du tips og oppskrifter på friske og næringsrike måltider - alle i hovedsak fri for gluten, kumelksprodukter, sukker, gjær og tilsetningsstoffer.
Boken er dessuten en sterk oppfordring til å spise økologisk og rettferdig, med respekt for jorda vi lever på og de menneskene som produserer maten vi lever av.

ISBN13 9788205403604

EAN 9788205403604

Dette er delvis en helsekostbok, med helsekost mener jeg ikke nødvendigvis kruskakli, men jeg tenker at dette ikke bare er laget for å smake godt, men også for å gjøre godt. Litt usikker på om jeg ville ha kalt dette en frokostbok selv, mye her kan spises til andre tider (det gjelder vel for så vidt alt av frokoster). Mye som er veldig spennende og orginalt!

Jeg har laget en samling av kokebøker skrevet av norske matbloggere! Om du vet om noen som mangler, kan du tipse om de her! Kokebøkene spenner fra oppskrifter på juice til gjærbakst, søndagsmat og kreative matpakker.

• "Bønner og linser - en kokebok med italienske klovner og indiske møll" av Camilla Jensen
  • "Uro - en reise i det moderne selvet" av Finn Skårderud
  • "Tatt av vinden" av Margaret Mitchell