Frivillig skibbrudden

over Atlanteren i gummibåt

av (forfatter) og Trygve Width (gjendikter).

Flyt forlag 2004 Heftet

En bok om den franske legen Alain Bombards ferd over Atlanterhavet i en gummibåt i 1952. Poenget med reisen var å bevise at man som skibbrudden kan overleve på det havet har å by på. Vi hører om Bombards 65 døgn på sjøen, om stormer og nesten-forlis, og om hvordan han livnærer seg på saltvann, fiskejuice, alger og rå fisk.

Den franske legen Alain Bombard la i 1952 ut med gummibåten L'Hérétique. Han ønsket å bevise at man som skibbrudden kan overleve på det havet har å gi. I løpet av de 65 døgnene han brukte over Atlanterhavet, drakk han saltvann, fiskejuice, og regnvann. Maten besto av alger og rå fisk - reserveprovianten var urørt ved ankomsten til Barbados. Boken er et gripende, menneskelig dokument om en manns fantastiske mot og utholdenhet, og er rik på dramatiske opplevelser om stormer og nesten-forlis. Enhver som har oppholdt seg i gummibåt, vet hvor ukomfortabelt en slik farkost er, og kan ane hvilken påkjenning det må ha vært gjennom 65 døgn.

Forlag Flyt forlag

Utgivelsesår 2004