Fritt fall

finanskrisen og utveier

av (redaktør) og Helene Bank (redaktør).

Res publica 2009 Heftet

Boken tar for seg finanskrisen som rammet Norge i 2008. Den forklarer hvordan den oppstod, hvilke konsekvenser den vil få, og hvordan vi kan komme oss ut av den. Blant bidragsyterne er Carlota Perez, Bent Sofus Tranøy, Rune Skarstein, Erik Reinert og Emilie Ekeberg.

På ett år har Norge tapt ca. 1043 milliarder kroner av statens formue på finanskrisen, ifølge sentralbanksjef Svein Gjedrem det verste fall på 100 år. Flere norske kommuner sløst bort budsjetter på usikker spekulasjon. Islands økonomi er kjørt i grøfta, og IMF pålegger landet strukturtiltak vi ellers forbinder med den tredje verden. I USA er millioner av mennesker husløse og arbeidsledige som følge av den verste krisen siden 1929, som nå sprer seg over hele verden. Denne boka gir skarpe analyser som forklarer krisen vi er inne i-hvordan den oppstod, hvilke konsekvenser den vil få, og hvilke veier som fører ut av den. Verden trenger en ny økonomisk kurs. Blant forfatterne finner vi skarpe norske politiske kommentatorer så vel som verdenskjente økonomer som har skrevet spesielt for denne boka. Blant bidragsyterne er Erik Reinert, Carlota Perez, Bent Sofus Tranøy, Emilie Ekeberg og Rune Skarstein. Boka er et samarbeid mellom to miljø som lenge har arbeidet med turbulensen i finansmarkedene, Attac Norge og tankesmia Res Publica.

Forlag Res publica

Utgivelsesår 2009

• "Akademisk kapitalisme" av Knut Kjeldstadli
  • "Markedets makt over sinnene" av Bent Sofus Tranøy
  • "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land" av Dag Solstad
  • "Nittenåttifire" av George Orwell