Frihetens århundre

norsk historie gjennom de siste hundre år

Pax 2010 Innbundet

Boka tar utgangspunkt i det tidlige 1900-tallets borgerlige samfunn og forteller om arbeiderbevegelsens frigjøringsprosjekt, 1930-årenes samling om demokrati og viser hvordan sterke krefter truet demokratiet i mellomkrigstida. Han beskriver kampen for frihet og demokrati under andre verdenskrig, etterkrigstidas fokus på folkestyre, sosial trygghet og nasjonal sikkerhet og utviklinga fram til årstusenskiftet.

Frihet, frihetslengsel og frigjøringsprosjekter er kjennetegnet på norsk historie de siste hundre år.Ved inngangen av 1900-tallet målbar de borgerlige næringsdrivende blant annet ideen til fri livsutfoldelse. For andre - og særlig innenfor den sosialistiske arbeiderbevegelsen - var borgerskapets ideer knyttet til maktmisbruk, utbytting og ufrihet. Det er dette som preger vår historie: Det som er frihet for noen, kan være tvang for andre. Med dette perspektivet på frihet, presenterer Olstad Arbeiderbevegelsens frigjøringsprosjekt, mellomkrigstidens diskusjoner om demokratiet, okkupasjonen, Gerhardsens etterkrigssamfunn der alle skulle få mer frihet og større muligheter, kvinnefrigjøringen og det store oppbruddet fra dette som innebar et sterkere fokus på den økonomiske friheten og markedsliberalismen.

Forlag Pax

Omtalt tid 1900-tallet

• "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land" av Dag Solstad
  • "Fakta om Finland" av Erlend Loe
  • "Kollektivt selvmord" av Arto Paasilinna