Først med det siste

NTB i nyhetenes tjeneste gjennom 150 år

1867-2017

av (forfatter) og Norsk telegrambyrå (dedikert til).

Vega forlag 2017 Innbundet

Hele historien om NTB - fortalt av en av Norges fremste dokumentarforfattere!
Norsk Telegrambyrå oppfattes av folk flest som de offisielle norske nyhetene og har en unik plass i nyhetsbildet. I september fyller NTB 150 år, noe som skal markeres grundig i media. NTBs historie er mer enn en bedriftshistorie. Det er historien om Norge og nasjonens plass i verden. Dette er historien om visjonære gründere, driftige forretningsmenn- og kvinner og mektige motkrefter.
NTBs historie løper parallelt med industrialiseringen, flere storkriger og en nærmest total sosial omveltning. Teknologisk har NTB gått fra telegrafer og bud, via fjernskriver, telefoto og satellitt til dagens datakommunikasjon via internett. Den første skrivemaskinen var på plass i 1913. I 1987 gikk redaksjonen over til å jobbe på skjerm.

Boken er gjennomillustrert med bidrag både fra NTBs egne arkiver og med illustrasjoner fra andre kilder i inn- og utland.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2017

Omtalt person Norsk telegrambyrå

Det er en del interessant her, men mange ganger skulle jeg ønske det var skrevet mer om det som skjedde, ikke om masse navn på personer som jobbet i NTB. Men så handler jo boken om NTB da, selv om det gjør boken direkte kjedelig noen ganger

• "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Lucifers evangelium - spenningsroman" av Tom Egeland
  • "Nittenåttifire" av George Orwell