Finn din ikigai

japanske hemmeligheter til et langt og meningsfullt liv

av (forfatter), Francesc Miralles (forfatter) og Marit Kleveland Ardila (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Heftet

Den japanske øya Okinawa har verdens høyeste konsentrasjon av 100-åringer. Hva skyldes dette?

Denne bokens forfattere dro til Okinawa for å finne årsaken. De intervjuet verdens eldste mennesker som fortsatt lever et aktivt og lykkelig liv og registrerte hvordan det japanske øyfolket lever, hva de spiser, hvordan de beveger seg, hvordan de jobber og deres sosiale omgang. Forfatterne fant ut at det er noe mer enn de ytre faktorene som gjør at folk lever så lenge nettopp her. Nøkkelen ligger i innstillingen til livet: Øybefolkningen lever etter ikigai, gleden over alltid å være opptatt av noe, og å ha en mening med livet.

I denne boken skildrer forfatterne det de fant ut og gir leseren verktøy til å finne sin egen ikigai, sin egen mening med livet, slik hundreåringene på Okinawa gjør det.

Oversatt av Marit Kleveland Ardila.

ISBN13 9788202620349

EAN 9788202620349

Omtalt sted Japan

Vi må være bevisst på at alt vi har - og alle de menneskene vi er glad i - vil forsvinne en eller annen gang. Kunsten er å ha dette i mente, uten å bli pessimister. Å være bevisst på tingenes forgjengelighet skal ikke gjøre oss triste, men heller få oss til å elske vår nåtid og alt som omgir oss.

• "Food pharmacy - en fortelling om tarmfloraer, beskyttende bakterier, forskning og antiinflammatorisk mat" av Lina Nertby Aurell
  • "Et fritt liv - om å ønske seg noe annet i verdens rikeste land" av Simen Tveitereid
  • "Farvel, ting - den japanske kunsten å bli lykkelig med færre ting" av Fumio Sasaki
  • "Sunn tarm - klart hode - hvordan gode tarmbakterier beskytter og reparerer hjernen din" av David Perlmutter
  • "Amor fati - om å elske sin skjebne" av Kristin Flood
  • "Stoisk uro - og andre filosofiske smular" av Agnes Ravatn