Filmen i Norge

norske kinofilmer 1995-2011

av (redaktør).

Gyldendal 2011 Innbundet

Boka gir en oversikt over norske kinofilmer fra sommeren 1995 til og med 2011. Den gir oversikt over sentrale tendenser i norsk film i perioden og har en komplett filmografi over norske langfilmer mellom 1995 og 2011, med opplysninger om medvirkende, premiere, sensur, innholdsbeskrivelse og kritikker. Med register over regissører, fotografer, skuespillere, manuskriptforfattere, litterære forelegg, produksjonsselskaper og filmtitler. Boka er en oppfølger til Filmen i Norge : norske kinofilmer gjennom 100 år (Ad notam, 1995).

Alle filmelskere kan glede seg!

Oppfølgeren til Filmen i Norge som omhandlet norsk filmhistorie fra 1911 til 1995, er kommet. Denne boken tar for seg alle filmer fra 1995 til norsk films hundreårsjubileum i oktober 2011. Boken er gjennomillustrert og er et uvurderlig oppslagsverk for filmentusiaster. Detteer en flott gave for alle som er kulturhistorisk interessert.
Forordet er skrevet av Liv Ullmann.

ISBN13 9788205413986

EAN 9788205413986

Omtalt tid 1990-1999 2000-2009 2010-2019

• "Popminner - en reise i norsk pophistorie" av Jan Eggum
  • "Juleheftenes historie - 100 år" av Haakon W. Isachsen
  • "100 norske filmer du må se" av Gunn E. Schmidt
  • "Norges kriger - fra Hafrsfjord til Afghanistan" av Per Erik Olsen
  • "Døden i kiosken - Knut Gribb og andre heftedetektiver" av Nils Nordberg
  • "Film - filmhistorie, filmsjangere, filmregissører, anbefalte filmer" av Ronald Bergan
  • "Rockens største og beste -og noen av de verste - plateguide til rockhistorien" av Asbjørn Bakke
  • "Norsk rocks historie - fra Rocke-Pelle til Hank von Helvete" av Per Kristian Olsen
  • "Norsk pop & og rock leksikon - fra Abel til Aabel" av Jan Eggum
  • "Reisen til julestjernen - et eventyr for barn" av Sverre Brandt