Evelyn Hugos syv ektemenn

av (forfatter) og Heidi B. Johannessen (oversetter).

Cappelen Damm 2021 Heftet

Monique har det ikke så bra for tiden. Ektemannen har forlatt henne, og karrieren som reporter har gått i stå. Da den glamorøse Hollywood-stjernen Evelyn Hugo kontakter henne og vil at Monique skal skrive ned hennes livs historie, kunne ingen blitt mer overrasket enn Monique selv. Hvorfor har Evelyn Hugo valgt henne? Fast bestemt på å redde sin karriere treffer hun skandaledronningen og hører henne fortelle om livet i Los Angeles på 50-tallet og helt frem til hun valgte å forlate rampelyset på slutten av 80-tallet. Mens Evelyn forteller om skruppelløs ambisjon, uventet vennskap, og en stor, forbudt kjærlighet, begynner Monique å utvikle et sterkt bånd til skuespillerinnen. Men samtidig som deres vennskap vokser seg sterkere, innser Monique at det faktisk var en grunn til at Evelyn tok kontakt med nettopp henne. Og at det kan komme til å knuse henne.

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788202705091

EAN 9788202705091

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1945-1999 2010-2019

Omtalt sted Los Angeles

Jeg har ikke lest en eneste bok på engelsk siden Harry Potter kom, og selv om jeg er ganske stødig i engelsk, var jeg spent på om det ville bli for tungt å ha denne boka som sengelektyre. Det var det ikke på noen som helst måte, og selv om det er enkeltord jeg ikke vet betydningen av, hemmet det meg ikke i forståelsen og sammenhengen i boka.
Den eneste grunnen for at jeg kjøpte boka, var at jeg skulle ha to andre bøker på engelsk som gaver, og bokhandelen har 3 for 2 på engelske bøker. Akkurat denne boka ble valgt da den var månedens utvalgte på norsk i bokhandelen den måneden, men jeg kan ikke si at beskrivelsen av boka gjorde at jeg gledet meg noe veldig.
Der tok jeg enormt feil, og jeg kan ikke si annet enn at jeg storkoste meg fra start til slutt! Siden vi blir kjent med et helt liv, og spesielt siden det er et veldig innholdsrikt liv, er det hele tiden noe som driver boka fremover, aldri en kjedelig side. I tillegg tar den blant annet opp et tema som er altfor aktuelt selv i dag, selv om det var mye mer kontroversielt den gangen. Og hva man må gå gjennom for å kunne få lov til å være sammen med den man er glad i.
Terningkast 6 og favorittbok!

Når du først kommer over denne boka så må du lese den ferdig med det samme! Overraskende bra bok!

Evelyn Hugo har trukket seg tilbake fra filmbransjen etter å ha vært skandaledronningen gjennom 50-80-tallet. Nå vil hun la seg intervjue av Monique, og legge alle kortene på bordet. Gjennom intervjuet får vi høre hvordan hun møtte den ene ektemannen etter den andre, samtidig som hun ble en stadig mer ettertraktet skuespiller. Men hvorfor vil hun plutselig fortelle alt? Og hvorfor akkurat Monique? Historien Evelyn forteller er en annen enn den som ble vist i sladder-bladene.. Gjør deg klar for Hollywood-glamour, skandaler, kjærlighet og intriger! Dette er akkurat som å se en oppslukende dramaserie. Herlig avslappende underholdning!

Monique er journalist, men får ikke de mest spennende oppgavene. Da den skandaleomsuste Evelyn Hugo, vil fortelle sin historie, velger hun nettopp Monique. Det eneste Monique klarer å tenke er : hvorfor meg? Hun er ung, og forholdsvis uerfaren, men Evelyn har sagt; Monique eller ingen.

Evelyn startet sin skuespillerkarriere på 50-tallet, var gift syv ganger, og trakk seg tilbake fra rampelyset mot slutten av 80-tallet. Nå er hun snart åtti år, men like elegant, skarp, og frekk som alltid.
Gjennom flere samtaler, får Monique innblikk i Evelyns tilsynelatende glamorøse liv. Divaen legger ikke skjul på noe, og Monique liker Evelyn bedre for hver dag som går. Etterhvert viser det seg at Evelyn hadde en god grunn for å velge Monique, og det er ikke udelt positivt...

Hadde nesten ingen forventninger til denne.
I bokhandel/bibliotek, hadde jeg ikke ofret den et blikk en gang, for coveret er intetsigende og rotete. Det viser seg likevel at den har mer å by på enn jeg først trodde, og jeg stiller et stort spørsmålstegn ved markedsføringen. Boka kom rett i pocket, noe som ofte tilsier at det er chic-lit/kioskroman. Her hjelper heller ikke coveret nevneverdig til.
Jeg vil ikke karakterisere boka som lettbeint og overfladisk. Den er interessant, aktuell, og spennende, selv om jeg etterhvert gjettet Evelyns hemmelighet i forhold til valget av Monique.

"Ingen fortjener noe som helst," sier Evelyn. "Det handler mer om hvem som er villig til å gripe mulighetene som byr seg...."

Pressen serverer bare den historien de selv har lyst til å fortelle. Det har de alltid gjort. Og det kommer de alltid til å gjøre.

Business Insider Reviews. 10. januar 2022. Bare nok ei interessant liste. Det er mest bemerkelsesverdig at det er så mange klassikere på lista.

Det er litt tilfeldig om det er den norske eller engelske utgaven som er lagt til lista.
Noen mangler i Bokelskeres søkearkiv:

• "Malibu brenner" av Taylor Jenkins Reid
  • "Strandlektyre" av Emily Henry
  • "Papirslottet" av Miranda Cowley Heller
  • "Julekort fra Strandkafeen" av Lucy Diamond
  • "Skrevet i stjernene - iblant trenger skjebnen en liten dytt i riktig retning" av Minnie Darke
  • "Mellom linjene" av Johanna Schreiber
  • "Pendlerne på linje 5" av Clare Pooley