Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
I denne boka viser forfatteren hvordan Bergprekenen kan fungere som en innføring til hva det vil si å følge Jesus på 2000-tallet. Bergprekenen tar i følge forfatteren opp aktuelle temaer som individualismens gjeninntreden, kløften mellom fattige og rike, penger og andre identitetsmarkører og vår plass i jordas økosystem.
Omtale fra forlaget
Hva betyr det å følge Jesus i begynnelsen av 2000-tallet? Er det mulig for oss i dag å grave oss ned til den opprinnelige radikalitetens kilder, med den risikoen det innebærer for at våre egne tankesystem tetner til eller raser sammen? Et bra sted å grave er Jesu bergpreken. Bare etter noen få spatak støter vi på spor som leder oss rett inn i vår tids kjernespørsmål: * individualismens gjeninntreden * kløften mellom fattige og rike * jakten på synlighet og bekreftelse * penger og andre idenitetsmarkører * stress og splintring * synet på vold og makt * åndelighetens marked * arbeid og forsørgelse * uroen for fremtiden * vår plass i jordens økosystem
Forlag Luther
Utgivelsesår 2009
Format Innbundet
ISBN13 9788253145907
EAN 9788253145907
Språk Bokmål
Sider 302
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketKjærligheten viser sin ekthet i trofastheten, men når sin fullkomenhet i tilgivelsen.
Kommunikasjon dreier seg ikke om det som sies, men om det som høres.
Det er jo en sunn reaksjon å bli sint når grenser krenkes, mine egne og andres. Å ta sitt sinne på alvor er å ta seg selv på alvor. Tove Jansson har skrevet fortellingen Det usynlige barnet. Først da hun til slutt ble sint, ble den usynlige piken endelig synlig!
... Der er Mammon stor og allmektig, mens mennesket er lite og verdiløst. Vi har kunn verdi som produsenter og konsumenter. Den som verken kan produsere eller konsumere, er null verdt på markedet. Mennesket har ingen egenverdi. Vår verdi og verdighet blir til i den grad vi arbeider eller kjøper.