Et enkelt drap

av (forfatter) og Kirsti Øvergaard (oversetter).

Bazar 2005 Innbundet

En tidlig maidag flyter et lik i land langs stranden i Vårbyfjorden. En ung kvinne med et russisk-ortodoks kors om halsen er blitt myrdet og kastet i vannet. Drapssaken leder etterforsker Kristina Vendel til byens prostitusjons- og narkotikamiljø. For Kristina Vendel blir oppklaringen av mordet ikke bare en profesjonell utfordring, men også et personlig anliggende hvor eksistensielle spørsmål etter hvert fortrenger de rasjonelle.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2005

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Ekteskapet deres liknet en annonse for et sommerhus med havutsikt. Det ser strålende ut på bildet, men når man kommer dit, oppdager man at taket lekker, veggene råtner og havutsikten han man fra knatten ved siden av.

Det er lettere å forandre seg selv enn å forandre sitt rykte

En drapsgåte er som en åpen bok sammenliknet med kjærlighetens irrganger. Hun børstet det gjenstridige håret sitt. Hun var sikker på at Johan på sin måte elsket henne, og hun visste at hun på sin måte elsket ham. Likevel... det virket ikke som noe kunne skje spontant mellom dem, innenfra. Det virket som om de var fanget i en krig der man ikke lenger kunne skilles venn fra fiende.

En gang i tiden liknet han et menneske. Nå liknet han været. Det kan endre seg når som helst uten forvarsel.

• "Marerittet" av Carlene Thompson
  • "Seksognitti - en fortelling" av Kjell Ola Dahl
  • "Faller fritt som i en drøm - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Marionetten" av John Le Carré
  • "Engler i vann" av Mons Kallentoft