Enveiskjøring ; Barndom i Berlin - rundt 1900

Aschehoug 2000 Heftet

To av forfatterens mest kjente verker er her samlet i ett bind: Enveiskjøring (1928) består av aforismer, drømmer, reiseminner, prinsipielle refleksjoner rundt litteratur og kritikk, samt betraktninger over alt fra kapitalismens historie til leketøy og frimerker. Barndom i Berlin - rundt 100 (skrevet i løpet av 30-tallet) er satt sammen av pregnante erindringsglimt og ladede situasjonsrapporter fra forfatterens egen oppvekst i en velstående jødisk kjøpmannshjem.

Den tyske filosofen, kritikeren og forfatteren Walter Benjamin ( 1892 . 1940 ) fremstår i dag, som en av 1900 . tallets betydeligste tenkere. Hans tenkning forender elementer både fra historisk materialisme og jødisk mystikk, i gjennomtrengende og svært originale analyser g øyeblikksbilder.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203180026

EAN 9788203180026

Serie Vertigo - Moderne klassikere fra universets opprinnelse til vår egen tid

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Tyskland

Den som ser soloppgangen foran seg, våken, påkledd, for eksempel på en vandring, beholder dagen igjennom fremfor alle andre suvereniteten til en som er blitt usynlig kronet, og den som soloppgangen brøt inn for under arbeidet, han føler seg ved middagstid som om han selv hadde satt på seg kronen.

På en av de gatene jeg senere skulle gjennomstreife på nattlige vandringer som ikke tok slutt, ble jeg, da tiden var moden og under merkverdige omstendigheter, overrasket av kjønnsdriftens oppvåkning.

Arbeidet med god prosa har tre trinn: et musikalsk, der den komponeres, et arkitektonisk, der den bygges, endelig et tekstilt, der den veves.

Skjønnlitteratur og litt sakprosa som gjør det mulig å forstå mer av denne mangfoldige byen med sin dramatiske historie.

• "Kafka - for en mindre litteratur" av Gilles Deleuze
  • "Illuminations" av Walter Benjamin