Enveiskjøring ; Barndom i Berlin - rundt 1900

Aschehoug 2000 Heftet

To av forfatterens mest kjente verker er her samlet i ett bind: Enveiskjøring (1928) består av aforismer, drømmer, reiseminner, prinsipielle refleksjoner rundt litteratur og kritikk, samt betraktninger over alt fra kapitalismens historie til leketøy og frimerker. Barndom i Berlin - rundt 100 (skrevet i løpet av 30-tallet) er satt sammen av pregnante erindringsglimt og ladede situasjonsrapporter fra forfatterens egen oppvekst i en velstående jødisk kjøpmannshjem.

Den tyske filosofen, kritikeren og forfatteren Walter Benjamin ( 1892 . 1940 ) fremstår i dag, som en av 1900 . tallets betydeligste tenkere. Hans tenkning forender elementer både fra historisk materialisme og jødisk mystikk, i gjennomtrengende og svært originale analyser g øyeblikksbilder.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203180026

EAN 9788203180026

Serie Vertigo - Moderne klassikere fra universets opprinnelse til vår egen tid

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Tyskland

Omtalt person Walter Benjamin

Fra det sublime til det hverdagslige.

Boka omfatter to tekster først utgitt med ti års mellomrom, 1928 og 1938. Barndom i Berlin er skrevet i jeg-form, mens Enveiskjørt gate er skrevet uten noen klar forteller. Et felles trekk ved begge er at innholdet spenner over både abstraksjoner og hverdagsligheter. Det er heller ingen gjennomgående handling, heller ikke i memoardelen. Det er med andre ord ikke en lettlest bok. Åpenbart har den heller ikke vært enkel å oversette. Min utgave fra 2014 er oversetternes andre forsøk på å gi Benjamins tysk en norsk språkdrakt.

Barndom i Berlin er likevel den mest tilgjengelige. Selv om det er en voksen som skriver, synes jeg at Benjamin har klart å holde på barnets perspektiv. Vi kan selvfølgelig lure på om det er mulig for en voksen å huske så mye fra tidlig barndom, men forfatteren er dyktig til å holde seg unna eller skjule retrospektive fortolkninger og forklaringer.

Enveiskjørt gate er derimot nesten leksikalsk i sine knappe, finpolerte tekstbiter. Inne imellom glimter det til med sitatverdige innsikter og finurligheter. Han skriver for eksempel om hvordan valg av skriftnorm påvirker hva vi skriver. Han ville satt stor pris på det store utvalget av skrifttyper og emoijer som vi kan velge mellom i dagens tekstbehandlingsunivers.

Den som ser soloppgangen foran seg, våken, påkledd, for eksempel på en vandring, beholder dagen igjennom fremfor alle andre suvereniteten til en som er blitt usynlig kronet, og den som soloppgangen brøt inn for under arbeidet, han føler seg ved middagstid som om han selv hadde satt på seg kronen.

Arbeidet med god prosa har tre trinn: et musikalsk, der den komponeres, et arkitektonisk, der den bygges, endelig et tekstilt, der den veves.

Da en høyskattet, kultivert og elegant venn sendte meg sin nye bok, overrasket jeg meg selv ved å rette på slipset idet jeg skulle åpne den.

Hver morgen ligger dagen på sengen vår som en ren skjorte; denne uforlignelige fine, uforlignelige tette veven av renslig sannsigelse sitter som støpt på oss. De neste fireogtyve timenes lykke avhenger av at vi vet å gripe etter den når vi våkner.

På en av de gatene jeg senere skulle gjennomstreife på nattlige vandringer som ikke tok slutt, ble jeg, da tiden var moden og under merkverdige omstendigheter, overrasket av kjønnsdriftens oppvåkning.