Ensomhetens brønn

av (forfatter) og Ragnhild Aasland Sekne (oversetter).

Quintano 2021 Innbundet

Radclyffe Hall (1880 - 1943) var en britisk poet og forfatter mest, kjent for sin banebrytende roman The Well of Loneliness fra 1928.

Ensomhetens brønn er en dannelsesroman som følger den kvinnelige hovedpersonen, Stephen Gordon, gjennom barndom og ungdom, til hun som suksessrik forfatter slår seg ned i Paris sammen sin kvinnelige samboer, Mary Llewelyn, en ung kvinne Stephen treffer som ambulansesjåfør under første verdenskrig.

Stephen og Marys forhold er preget av deres roller som den maskuline og den feminine i forholdet . den som forsørger og den som blir forsørget, den ene iført dress, den andre svært feminin.

I Paris blir Stephen og Mary en del av det homoseksuelle og lesbiske miljøet, en gruppe mennesker, mange av dem forfattere og kunstnere, som i sin mangel på tilhørighet og aksept lever et selvdestruktivt liv, blant annet preget av rus, på utsiden av resten av samfunnet. Stephen og hennes likesinnede opplever at de til stadighet blir avvist av samfunnet, og boken slutter med en bønn om anerkjennelse: Gi oss lov til å finnes til.

Ensomhetens brønn er en nær beskrivelse av en jente som føler seg annerledes, ser annerledes ut og kjenner seg tiltrukket av kvinner, men ikke har ord som beskriver hva hun føler eller hvem hun er. Stephens far, Sir Philip, har lest Krafft-Ebbing, antagelig Psychopatia Sexualis, og gjenkjenner i Stephen det begrepet 'sexual inversion' beskriver som en medfødt, unormal tilstand. Stephen bruker selv begrepet 'invert' om seg og sine likesinnede. Boken er et vakkert portrett av en far som elsker sin datter for den hun er, uavhengig av legning, og en mor som ikke klarer å kjenne nærhet til det barnet hun ikke forstår, men som fortvilet prøver å elske det, uten å lykkes.

Da The Well ble publisert av Jonathan Cape i 1928, skapte den furore. På tross av at den eneste referansen til s

Forlag Quintano

• "Vær snill med dyrene - roman" av Monica Isakstuen
  • "En moderne familie" av Helga Flatland
  • "Søsterklokkene - roman" av Lars Mytting
  • "Arv og miljø - roman" av Vigdis Hjorth
  • "Jo fortere jeg går jo mindre er jeg - roman" av Kjersti Annesdatter Skomsvold
  • "Fugletribunalet - roman" av Agnes Ravatn
  • "Bienes historie - roman" av Maja Lunde