En hyllest til sauen

fortellinga om det lille dyret som bygde landet

Manifest 2018 Innbundet

Se for deg et gjengrodd Norge. Der hytta på fjellet ikke har utsikt lenger, fordi bjørkekrattene har vokst seg opp til takmønet. Et Norge der sauefjøsene like gjerne kan ligge i Polen, fordi dyrene ikke går ute, og fôret uansett importeres. Et Norge der det ikke lenger går an å få tak i strikkegarn av norsk ull og der fenalåret kommer fra Namibia. Et Norge der sauekjøttet er så billig at vi gir det til hundene våre - ikke til gjestene på julaften. Er det et realistisk scenario? I En hyllest til sauen forteller biolog Anna Blix den norske sauens fascinerende historie. Gjennom 5000 år har den vært en hjørnestein i bygde-Norge. I dag er den del av et marginalisert norsk jordbruk. Hva har vi mistet på veien? spør Blix. Og ikke minst: Kan dette lille dyret bli redningen vår i en framtid med klimaendringer og befolkningsvekst? Denne boka er for deg som er interessert i landbruk, men kanskje ikke vet hva en fôrenhet er. For deg som er opptatt av bærekraft, for deg som strikker, for deg som spiser mat. Og for deg som liker ulv - eller hater den.

Forlag Manifest

ISBN13 9788283420524

EAN 9788283420524

Omtalt sted Norge

Viktig bok for alle som er opptatt av kjøttproduksjon, dyrevelferd, kulturlandskap, ull og sau. Lettlest. Jeg ble opplyst og bevisst og ganske så bekymra for hva vi driver med i dette landet.

• "Hendelser uten navn - roman" av Marie Landmark
  • "Menssmerter - roman" av Kopano Matlwa
  • "My year of rest and relaxation" av Ottessa Moshfegh
  • "Mindfulness for nybegynnere - ta livet og øyeblikket tilbake" av Jon Kabat-Zinn
  • "2084 - verdens undergang" av Boualem Sansal
  • "Evig barnefri - historier om frivillig barnløshet" av Heidi Helene Sveen
  • "Veien til Oxiana - fra Midtøsten til Afghanistan via Bagdad og Teheran" av Robert Byron
  • "Reparere de levende" av Maylis de Kerangal
  • "Dyrenes indre liv - kjærlighet, sorg, omtanke" av Peter Wohlleben
  • "Såpass må du tåle - sex, krenkelser og offentlig debatt" av Heidi Helene Sveen
  • "Den siste hjelperen - roman" av Cathrine Knudsen
  • "Mellom verden og meg" av Ta-Nehisi Coates