En himmel full av skyer

Gyldendal 2019 Heftet

Nominert til Brageprisen og ARKs barnebokpris, her i billigbokutgave.

Hva gjør man egentlig når man har vært hos legen og fått verdens verste beskjed? Jo, Henrik bestemmer seg for å redde verden. Og han har det travelt! Men hvordan redder man miljøet på kloden?
Henrik setter i gang den største og villeste redningsaksjonen noensinne.
Dette skrev anmelderne:«Stilsikkert balanserer romanen absurd situasjonskomikk og barnleg overmot med deprimerande skildringar av korleis mennesket slit ut jorda. Miljøkrisa blir synt fram gjennom eit komplisert mediepolitisk landskap som mest er fullt av omvegar. Dette teiknar eit dystopisk bilde av framtida. Romanen strekar under at det ikkje finst enkle løysingar, verken for sjukdommen til Henrik, eller for miljøet, men han insisterer likevel på at handling er viktigare enn forhandling.»Fra nominasjonsjuryens begrunnelse, Brageprisen 2018
«Arne Svingen fornyer seg - igjen. (...) Leseren vil sitte igjen med en god følelse av en spennende historie. I tillegg kan boken gi barna en større forståelse av hvordan politikk og medier fungerer i Norge. En himmel full av skyer anbefales med glede.»Morten Olsen Haugen, Aftenposten
«Arne Svingens nye barneroman er en fengende historie om ungt miljøengasjement.»Hilde Strandberg Mugaas, barnebokkritikk.no
«Overraskelse er et av Arne Svingens mestergrep. Det gir humor og framdrift. (...) En himmel full av skyer treffer blink med sin tematikk.»Marianne Lystrup, Vårt land
«Skal ein berge verda med barnelitteratur, må ein skrive ei bok alle vil lese. Arne Svingen siktar både høgt og breitt, og lukkast med det.»Janne Karin Støylen, Dag og Tid
«Anbefales på det varmeste.»Shantelle-Lee Knaplund Høgmoen, Hadeland avis
«En spennende, humoristisk bok som engasjerer om et viktig og aktuelt tema»Jenny Erpenbeck, Finnmarken

ISBN13 9788205524019

EAN 9788205524019

Tildelt litteraturpris Bokslukerprisen 2020

Men når vi endelig har blitt så smarte som nå, forurenser vi masse med oppfinnelser som biler og fly. Vi setter opp fabrikker som fyller lufta med dritt, hogger regnskog og kaster søpla vår. Selv om alle er enig i at det er en helt ekstremt dårlig idè å ødelegge den eneste planeten vi har, så er det nesten ingen som gjør noe med det. Det er så man skulle tro at det er en feilkonstruksjon i de smarte hjernene våre.

• "Alene gjennom" av Michael Stilson
  • "Gutten i kjelleren" av Katherine Marsh