En himmel full av skyer

av (forfatter) og Jon Arne Arnseth (oppleser).

Lydbokforlaget 2018 Lydfil

Henrik er 11 år og svært opptatt av miljø og klima. Han har kreft.

I første kapittel får han vite at kreften har spredd seg, at det ikke finnes behandling videre og at han har rundt ett år igjen å leve. Da bestemmer han seg for at han skal bruke den siste tiden på å redde verda. Han slutter på skolen og legger en plan for hvordan han skal få mer oppmerksomhet og engasjement rundt miljøsaken. Med autografblokken i hånda, møter han statsministeren utenfor statsministerboligen. Planen er å få statsministeren på egen hånd, og true henne slik at hun må høre på det Henrik har å si.
Med statsministerens datter med på laget, gjør Henrik mange stunts for miljøsaken, men dessverre får miljøsaken ikke nok fokus. Da setter Henrik og Sofie i gang en underskriftskampanje kun for barn og ungdom.

Fartsfylt, humoristisk og morsomt om driftige Henrik som setter alt inn på å på fokus på om miljøsaken.|

Forlag Lydbokforlaget

Format Lydfil

Tildelt litteraturpris Bokslukerprisen 2020

Men når vi endelig har blitt så smarte som nå, forurenser vi masse med oppfinnelser som biler og fly. Vi setter opp fabrikker som fyller lufta med dritt, hogger regnskog og kaster søpla vår. Selv om alle er enig i at det er en helt ekstremt dårlig idè å ødelegge den eneste planeten vi har, så er det nesten ingen som gjør noe med det. Det er så man skulle tro at det er en feilkonstruksjon i de smarte hjernene våre.

• "Alene gjennom" av Michael Stilson
  • "Gutten i kjelleren" av Katherine Marsh