Elevens tekst

et utgangspunkt for skriveopplæring

av (forfatter).

Cappelen Damm akademisk og Landslaget for norskundervisning 2021 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.67 (3 terningkast.)

29 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Hvordan lærer barn å skrive tekster som fungerer? Hva krever god skriveopplæring av læreren? Denne boka viser en skriveopplæring som tar utgangspunkt i elevenes egne tekster, der læreren samarbeider med eleven om tekstene på en måte som fremmer skriveutviklingen. Da må læreren kunne se og sette ord på hva eleven får til, og ha kunnskap om hvilke språklige og tekstlige valg som er mulige og formålstjenlige med tanke på videre tekstarbeid. Elevens tekst gir læreren nødvendig fagspråk, tekstkunnskap og kunnskap om skriving. Boka inneholder en variert samling tekster, skrevet av elever fra første til tiende klasse. Forfatteren analyserer og kommenterer både innhold og form i elevtekstene, og knytter hele tiden metodiske og didaktiske overveielser til analysene. Slik modellerer hun en nyansert veiledningspraksis med respekt for elevens tekst og for dens utviklingspotensial. Denne nye utgaven er revidert med utgangspunkt i Læreplan for Kunnskapsløftet 2020. Fagteori, begreper og litteraturreferanser er oppdaterte.

Bokdetaljer

Forlag Cappelen Damm akademisk Landslaget for norskundervisning

Utgivelsesår 2021

Format Heftet

ISBN13 9788202687410

EAN 9788202687410

Serie LNUs skriftserie

Språk Norsk bokmål

Sider 195

Utgave 5

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

1 0 2 0 0 0

Bokomtaler

En helt ok bok om elevens tekst i grunnskolen. Den tar for seg kanskje litt for mange elevtekst eksempler og analyser dem, og i lengden blir det noe kjedelig og uinteressant. Innimellom kan tekstanalysene allikevel skimte noe interessante poenger. Boken innholder også et liten gramatisk del, men lærer leseren om hva man bør være obs på når elever skriver forskjellige type tekster. Leste ferdig boken etter eksamen, så kan hende "ferdig" følelsen gjorde noe med resten av boken. Boken kan være lur å dykke nærmere ned i når aktuelle og mer avanserte elevtekstsituasjoner oppstår i klasserommet. En bok som er blitt brukt i lærerstudiet gjennom flere år og utgaver.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Mening i tekst - teorier og metoder i grunnleggende lese- og skriveopplæring" av Ingolv Austad
  • "Karsten hjelper pappa" av Tor Åge Bringsværd
  • "Au, det gjør vondt!" av Kari Grossmann
  • "Lillesøster går til barnehagen" av Kari Grossmann
  • "Begynneropplæringen - fagdidaktikk for barnetrinnets matematikkundervisning" av Marit Johnsen- Høines
  • "Lillesøster skal tisse" av Kari Grossmann
  • "Påls balje" av Barbro Lindgren
  • "Kroppen" av Trond-Viggo Torgersen
  • "Ludde og Ruske-Sara i Eventyrland" av Ulf Löfgren
  • "Lillesøster spiser frokost" av Kari Grossmann
  • "Karsten får ikke sove" av Tor Åge Bringsværd
  • "Barns språkutvikling - muntlig og skriftlig" av Anne Høigård
Alle bokanbefalinger for dette verket

Andre utgaver