Elevens tekst

et utgangspunkt for skriveopplæring

Cappelen Damm akademisk og Landslaget for norskundervisning 2006 Heftet

Boka handler om å lese elevtekster ut fra ulike språklige og pedagogiske innfallsvinkler. Den viser hvordan skriveopplæringen kan knyttes direkte til elevenes eget tekstarbeid og hvordan elevteksten kan stå i sentrum for samtaler som fremmer skriveutviklingen. En slik skriveopplæring krever kunnskap om språk og tekst på mange nivå. Lærerstudenter og lærere utvikler økt tekstkompetanse og kunnskap om metodiske og didaktiske sider ved skriveopplæringen. Boka inneholder et variert samling tekster, skrevet av elever fra første til tiende klasse og i forhold til ulike sjangrer og skrivesituasjoner. Denne utgaven er oppdatert i forhold til de nye lærerplanene og gir en innføring i prosessorientert skriving og skriving som grunnleggende ferdighet i alle fag. Med register.

Forlag Cappelen Damm akademisk Landslaget for norskundervisning

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202247676

EAN 9788202247676

Serie LNUs skriftserie

En helt ok bok om elevens tekst i grunnskolen. Den tar for seg kanskje litt for mange elevtekst eksempler og analyser dem, og i lengden blir det noe kjedelig og uinteressant. Innimellom kan tekstanalysene allikevel skimte noe interessante poenger. Boken innholder også et liten gramatisk del, men lærer leseren om hva man bør være obs på når elever skriver forskjellige type tekster. Leste ferdig boken etter eksamen, så kan hende "ferdig" følelsen gjorde noe med resten av boken. Boken kan være lur å dykke nærmere ned i når aktuelle og mer avanserte elevtekstsituasjoner oppstår i klasserommet. En bok som er blitt brukt i lærerstudiet gjennom flere år og utgaver.

• "Begynneropplæringen - fagdidaktikk for barnetrinnets matematikkundervisning" av Marit Johnsen- Høines
  • "Den skal tidlig krøkes - skolen i historisk perspektiv" av Tove Aarsnes Baune
  • "Mening i tekst - teorier og metoder i grunnleggende lese- og skriveopplæring" av Ingolv Austad
  • "Norskdidaktikk - ei grunnbok" av Jon Smidt
  • "Litterær forståelse - innføring i litteraturdidaktikk" av Åsmund Hennig
  • "Hjem og skole - hvordan etablere et samarbeid til elevenes beste?" av Thomas Nordahl
  • "Vurdering for læring i klasserommet" av Trude Slemmen
  • "Grammatikken i bruk" av Harald Morten Iversen
  • "Diktboka - om arbeid med poetiske tekstar i skolen" av Per Olav Kaldestad
  • "To eller flere - basiskunnskaper i gruppepsykologi" av Peik Gjøsund
  • "Kan læring planlegges? - arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor?" av Britt Ulstrup Engelsen
  • "Didaktisk arbeid" av Kitt Lyngsnes