Eileen

A Novel

Penguin Books 2016 Paperback

Kjøp bøker hos haugenbok.no Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Penguin Books

Format Paperback

Språk Engelsk

I følge flere omtaler på Goodreads er ikke hovedpersonen Eileen en karakter som vekker sympatien blant leserne. Snodig synes jeg for selv om hun opptrer usympatisk og er helt ute av kontakt med omverdnen, så lever hun i rimelig kaotiske omgivelser. Uten videre sammenligning hadde jeg Tillers "Skråninga" i bakhodet under lesingen.

Historien går ikke spesielt fort fremover, noe som forsåvidt er uproblematisk. Moshfegh tar seg god tid til å bygge opp karakteren Eileen. Etterhvert får også historien en overraskende peak, før den i mine øyne toner ut i ingenting.

Det er mye bra i denne boken. Jeg kommer nok ikke til å glemme hverken Eileen eller vendepunktet i boken, men jeg sitter likevel igjen med en følelse av at den ikke lever ut potensialet sitt.

• "The North Water - A Novel" av Ian McGuire
  • "Exit vest" av Mohsin Hamid
  • "My year of rest and relaxation" av Ottessa Moshfegh
  • "Brødrene Sisters" av Patrick DeWitt
  • "Lincoln i bardo" av George Saunders
  • "Med blodig forsett - dokumenter vedrørende tilfellet Roderick Macrae" av Graeme Macrae Burnet
  • "Begravelsesriter" av Hannah Kent