Drømmens psykologi

ny forståelse og praktisk bruk av drøm

av (forfatter) og Lisbeth Fanny Brudal (forfatter).

Fagbokforlaget 2008 Innbundet

Drømmeforskning har vist at drøm er en form for ubevisst tenkning. Boken viser hvordan vi selv kan forstå drømmene våre. Del én gir en innføring i det subjektive og individuelt konstruerte drømmespråket, og del to viser hvordan drømmer kan brukes i behandling og forebyggende arbeid. Har litteraturliste.

Dette er en ressursbok for alle som er interessert i drømmer. Mye tyder på at vi forstår drømmene våre best når vi ikke er fastlåst i psykologiske teorier. Forfatterne viser hvordan drømmeren selv kan forstå sine drømmer. Nyere drømmeforskning har vist at drøm er en form for ubevisst tenkning, og i drømmene våre finner vi ofte kreative løsninger på problemer vi tumler med. Boken gir mange gode eksempler på det forfatterne kaller hverdagsdrømmer, verdidrømmer og temadrømmer -- drømmer som leseren vil kunne kjenne seg igjen i. I boken fremheves at drømmer også kan brukes i behandling og i forebyggende og helsefremmende arbeid. Dette gjelder både barn, ungdom og voksne. Paul Jan Brudal er psykologspesialist. Han har vært sjefpsykolog ved flere psykiatriske sykehus og er i dag selvstendig praktiserende psykolog. Han har gitt ut flere fagbøker i psykologi. Dr. philos. Lisbeth F. Brudal har i en årrekke arbeidet som psykoterapeut og forsker og er spesialist i klinisk psykologi. Hun har tidligere utgitt tretten fagbøker, de fire siste på Fagbokforlaget. Bøkene hennes er utgitt på flere språk, blant annet dansk og russisk.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2008

Etter min oppfatning må denne motviljen mot å arbeide med drømmer, forstå drømmer, dele drømmer med andre og bruke drømmer i ulike former for behandling ses i sammenheng med en generell motstand mot å akseptere det ubevisste som en del av vår menneskelige eksistens.

Gitt at de som arbeider med behandling, velger å inkludere ubevisste prosesser i sitt syn på mennesket og i sin virkelighetsoppfatning, så vil dette kunne føre til et spesielt syn på terapi og metoder. I vår sammenheng vil dette kunne medføre en interesse for bruk av drømmer som en metode i behandlingsarbeidet.
Dersom denne interessen for drøm er vekket, vil det igjen få konsekvenser for utviklingen av kompetanse [...] Forståelsen av ubevisste prosesser og bruk av drøm vil slik representere et skifte fra oppfatningen av terapeuten som eksperten og "helbrederen" - og til oppfatningen av klientene som hovedpersonene og "midtpunktet" i behandlingen og som de som sitter med kompetanse til å svare på hva god behandling er. Vi kan merke oss at resultatene fra omfattende behandlingsforskning tyder på at det først og fremst er klientens vurdering av samarbeidet med terapeuten som er avgjørende for resultatet av behandlingen.

• "Den lille prinsen" av Antoine de Saint-Exupéry
  • "Stieg Larssons Menn som hater kvinner - bok 1" av Stieg Larsson