Drømmen og livet

Jørgen Wendt

første del

Gyldendal 1997 Innbundet

Dette er den første boken i trilogien om Jørgen Wendt. Vi beveger oss inn i en dvelende og nyansert fremstilling av en ung gutts utvikling frem til voksen alder. Gjennom dette ene mennesket forsøker forfatteren å fatte både livets og kunstens mysterium.

Utgivelsesår 1997

ISBN13 9788205253155

EAN 9788205253155

Serier Gyldendals stor-klassikere Jørgen Wendt (1)

Det å være helt ensom, og helst helt usett, og så gi sig tøilesløst hen til et rikt og spennende innbilningsliv hadde alltid vært toppen av all verdens glede og henrykkelse. Da han var ganske liten, antagelig helt frem til seksårsalderen, hadde enkelte håndbevegelser og små mumlende utbrudd vært knyttet til denne utøvelse av et liv nummer to. Men et forbauset blikk i en døråpning hadde slått ham med en så grenseløs panikk at han i sykelig angst hadde avlagt al ydre og avslørende virksomhet.

Liste med ulike trilogiar frå inn og utland!

• "Det ensomme hjerte - Jørgen Wendt : annen del" av Sigurd Christiansen
  • "Elleve år ; Tolv år" av Sigrid Undset
  • "Ekkoland" av Per Petterson
  • "Det svundne er en drøm" av Aksel Sandemose
  • "Nils Holgerssons forunderlige reise gjennom Sverige" av Selma Lagerlöf
  • "Den unge Amalie Skram - et portrett fra det nittende århundre" av Liv Køltzow
  • "Fedre og sønner" av Ivan Sergejevitsj Turgenjev