Drift

en roman

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Dinamo forlag 2006 Innbundet

I depresjonstidas USA er Boulder City en av de få byene der de fleste har jobb. I 1932 er den enorme Hooverdammen under bygging i Nevadaørkenen, og en strøm av mennesker trekkes mot muligheten av å få arbeid her. To menn og ei kvinne leiter hver på sin måte etter en ny sjanse og et nytt liv. Filius Poe er ingeniør, og hans voldsomme prosjekt er å tvinge Colorado-elva inn i et nytt løp. Lena McCardell tar med seg sin ti år gamle sønn for å få arbeid hos venninna som driver kafé for anleggsarbeiderne i Boulder City. Lew Beck tar på seg de farligste, mest spektakulære jobbene. Lew beveger seg gjennom historia som ei truende, svart sky, besatt av Lena, og dødelig sjalu. Disse tre skjebnene knyttes sammen, og møtes i et eksplosivt og livsfarlig øyeblikk. Dette er forfatterens debut.

Forlag Dinamo forlag

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Nevada

Tidvis trodde jeg at denne boken hadde potensiale til forsvare merkelappen "den store fortellingen om Amerika", men jeg vet ikke helt. Minner litt om Doctorows "Billy Bathgate" og med elementer fra "Vredens druer". Den er litt "oakies going west", for å si det sånn.

Det var 1919 , og studentene som vendte tilbake fra stridsvognslagene ved Canbrai og de mørke horehusene i Paris, var fylt av visdom og selvtilfredshet. Noen flottet seg med smale mustasjer, og fortsatt oppildnet av sine enestående erfaringer nøt de sin seier ved å fortelle om sine egne bedrifter under frigjøringen av Europas utbombede byer, stolte av sin innsats og sjeleglade for å kunne vandre over plenene på Bascom Hill istendenfor å leve videre bare i navnet, for alltid meislet i granitt på Memorial Union.

Og han hadde slåss.Nesen ble brukket to ganger til før han hadde lært å holded øynene åpne og vike istedenfor gå rett på; han hadde lært å ikke legge hele kroppsvekten bak et slag, å beholde beholde balansen og beskytte ribbena med albuene. Og han begynte å bruke størrelsen sin . Mens andre menn gikk etter ansiktet for å få en rask slutt på det hele med et knusende slag, jabbet Lew mot nyrene, kjappe slag mot begge sider, til mostanderen seg i kne, hostende og harkende, og først da gikk han etter ansiktet, det knusende slaget, den raske slutten

• "En amerikansk tragedie 1" av Theodore Dreiser
  • "Drift - roman" av Ketil Bjørnstad