Døgnfluens lengsel

Aschehoug 1990 Innbundet

Romanen skildrer menneskers søken etter et ståsted i 1980-årenes absurde virkelighet. I bryllupet der den glade, lettlivete Maisi vies til prostens sønn, den tause, lukkede Georg, konfronteres to verdener: På den ene side forretningfolk, intellektuelle, kunstnere som alle er like kirkefremmede, og på den andre representanter for den offisielle statskristendom. Fra den ironisk-humoristiske åpningen føres vi gjennom et mylder av situasjoner og ulike miljøer inn i et stadig dypere alvor.I sentrum står Maisi som vi følger til veis ende mot det håp som hun til slutt aner som et lys i mørket.

Utgivelsesår 1990

ISBN13 9788203162664

EAN 9788203162664

Serie Maxi-bok

Omtalt tid 1980-1989

Jeg ble minnet på Ebba Haslunds forfatterskap i en blogg jeg følger. Der sto det at nettopp Døgnfluens lengsel var forfatterens favoritt blant egne bøker. Denne hadde jeg ikke lest tidligere, og jeg angrer ikke på at jeg brukte tid på å lese boka nå.
Historien er lagt til slutten av 70. - begynnelsen på 80.tallet. Nye kvinneroller, mødre som ikke forsto sine døtre, og døtre som sleit med forholdet til foreldregenerasjonen. Veldig lett gjenkjennelig tidsbeskrivelse gjorde at historien fikk en ekstra dybde. En vakker og var beskrivelse av et ungt menneskes siste dager ga boka en ekstra verdi for meg. Ebba Haslund var en viktig stemme i feministkampen, og også av denne grunn bør vi ikke glemme bort en utmerket forfatter.

• "Syndebukkens krets" av Ebba Haslund
  • "Hver i sin verden" av Ebba Haslund