Dødelig medisin og organisert kriminalitet

hvordan den farmasøytiske industrien har korrumpert helsevesenet

Abstrakt 2014 Heftet

Denne gjennomdokumenterte boken retter sterke anklager mot den farmasøytiske industrien og dens mange forgreininger. Professor, dr.med. Peter Gøtzsche oppfordrer til et radikalt oppgjør med en industri og et behandlingssystem som fører til katastrofale konsekvenser for mange pasienter. Gøtzsche dokumenterer bruk av mafialignende intimiderende påvirkningsmetoder - og han viser hvordan pasienters tillit til leger og legemidler er basert på en livsfarlig illusjon om at de er sikre, fordi de er blitt testet og godkjent.

I den vestlige verden er legemidler den tredjehyppigste dødsårsak etter hjertesykdommer og kreft. Medisinene fører oss ofte uforutsett fra asken til ilden, og pasientene har ingen forutsetninger for å vite at det er det som skjer, når det skjer. Gøtzsche avslører hvordan det foregår en omfattende hasard med pasientenes liv og helse
hvordan løgnen fortsetter, selv etter den er avslørt, i et spill hvor profitt settes høyere enn pasientenes liv. Boken foreligger snart på ti språk.

Teksten er på dansk.

Gøtzsche er professor og overlege, dr.med. og direktør for det internasjonalt uavhengige forskningssenteret The Nordic Cochrane Center, som holder til på Rigshospitalet i København. Han er en av verdens ledende innenfor sitt felt. Hans forskning og faglige integritet nyter stor internasjonal respekt. Dødelig medisin og organisert kriminalitet er en av de mest forskningstunge og faglig underbygde anklageskrift som noensinne er rettet mot en av verdens største og mektigste industrier.

Forlag Abstrakt

Utgivelsesår 2014

Språk Dansk

• "Sannheten på bordet - det du ikke får vite om maten din" av Niels Christian Geelmuyden
  • "Kunsten å være den man er" av Jan-Philipp Sendker
  • "Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping" av Haruki Murakami