Dødelig kaos

av (forfatter) og Guro Dimmen (gjendikter).

Aschehoug 2012 Innbundet

Romanen tar utgangspunkt i det man innen kaosteorien kaller sommerfugleffekten. Den starter med at en sommerfugl kryper ut av puppen sin i Wiltshire i Storbritannia, letter fra et eiketre og flyr sin vei. Dette får betydning for livene til ei rekke mennesker som ikke har noe med hverandre å gjøre, og for noen blir livet forandret for alltid. Romanen følger den unge klatreren Kuni på Mount Everest, flykapteinen Tina Curtis, Jamie og Will som skulker skolen, den afrikanske gutten Bakili som blir angrepet av bavianer og amerikaneren Shelton som planlegger massemord.

Sommerfugleffekten er en vitenskapelig teori om at en enkelt hendelse, uansett hvor liten, kan forandre universet for alltid. Når en sommerfugl får en ung kanin til å skvette, og kanin får en hest til å steile, setter det i gang en kjede av henelser som i løpet av en dag vil forandre flere menneskers liv. Jamie og Will stikker av fra skolen for å gå på jakt. Kuni blir fanget i en bresprekk. Shelton er ute etter hevn. Bakili angripes av blodtørstige bavianer. Tina er pilot på fly 492 til Moskva. For dem, og mange andre, vil livet aldri bli det samme igjen. Det begynner med én sommerfugls vingeslag ... "Dødelig kaos" er en pageturner ulik alt annet som er skrevet for ungdom.

ISBN13 9788203254505

EAN 9788203254505