Dobbeltspill

kjærlighet og forræderi i skyggen av første verdenskrig

Spartacus 2016 Innbundet

Tidlig om morgenen, den 3. august, 1916, sendte bøddelen ved Pentonville fengsel i London enda en fange i døden. I løpet av karrieren hadde han hengt over hundre mennesker, men denne dagen var likevel spesiell. En britisk adelsmann skulle henrettes for høyforræderi. Mannen som styrtet gjennom fallemmen, het Sir Roger Casement, og var dømt for å ha samarbeidet med tyske myndigheter om å starte en revolusjon i Irland.

En ung sjømann fra Moss hadde vært hans nærmeste venn og medhjelper. Eivind Adler Christensen møtte Roger Casement tilfeldigvis i New York sommeren 1914. Frihetskjemperen tok unggutten under sine vinger, og sammen reiste de via Norge til Tyskland. De reiste inn i et Europa som sto i brann, og der en ny og farligere verden vokste frem. Idealisme ble fordrevet av kynisme. Lojalitet ble til en vare man solgte til høystbydende.

Dobbeltspill er beretningen om et forhold mellom to menn i krigens ulvetid. Det er beretningen om en forræder som selv ble forrådt.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2016

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt person Roger Casement Eivind Adler Christensen

Den irskfødte Casement syntes å være selve personifiseringen av en keltisk type. Ytre skjønnhet og indre mystikk var en uslåelig kombinasjon som gjorde svært mange kvinner hodestups forelsket i ham.

Å sette en slik mann til å samarbeide med irske separatister for å lage uro i Irland, var som å sende en kattunge inn i et rom fullt av garnnøster.

...krigsministriets hang til å utkjempe fortidens kriger om igjen:" De husket det de burde ha glemt, og glemte alt det de burde ha husket."

Casements Irland var et produkt av en nasjonalistisk fantasi. I hans hode stammet den irske befolkningen fra mytiske forfedre som en gang i middelalderen hadde vært Europas mest kultiverte, siviliserte og fremgangsrike folk.

Han hadde for lengst trådt inn i en verden der få var den de utga seg for å være. ...
Det halvveis falske navnet fungerte tilsynelatende ikke helt som det var tenkt; i skipspapirenene ble han i hvert fall registrert under sitt riktige navn. Kvinnen han reiste sammen med, ble derimot ført opp som en annen enn den hun var.

• "For Leas skyld - roman" av Marianne Terjesen
  • "Barn av Stalin - tre generasjoner i krig og kjærlighet" av Owen Matthews
  • "Historien" av Elsa Morante
  • "En femte årstid" av Torkil Damhaug
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Grense Jakobselv - roman" av Kjartan Fløgstad
  • "Den lange, hvite skyens land - roman" av Sarah Lark