Djeveløya ; Gulløya ; Det forjettede land

Aschehoug 1991 Innbundet

I kollektivromanens form formidler Karason i disse bøkene et stykke moderne Islandshistorie. Djeveløya foregår i de nøysoome 50-årene, skildret gjennom en familie som slår seg ned i de amerikanske soldatenes brakker utenfor Reykjavik, I Gulløya, nominert til Nordisk Råds litteraturpris, er vi kommet fram til 1960-årenes høykonjunktur med byggeboom, dolarglis og amerikaniseringen av familiens yngste medlemmer. Og i Det forjettede land følger vi tre av dem på oppdagelsesreise i 1980-tallets USA.Bøkene er preget av et hesblesende tempo, naken realisme, fantastisk humor og en veldig vitalitet.

Utgivelsesår 1991

• "Lula og Sailor" av Barry Gifford
  • "Mannen som faller" av Don DeLillo
  • "Alexandria-kvartetten 1" av Lawrence Durrell
  • "Den gode mor" av Sue Miller
  • "Det er ikke det jeg sier - når menn og kvinner snakker sammen" av Deborah Tannen