Gabriels gave

av (forfatter) og Inger Gjelsvik (oversetter).

Cappelen 2001 Innbundet

Gabriel, en femten år gammel skolegutt, blir tvunget til å innstille seg på et nytt liv når faren en dag forlater familehjemmet. Gabriel må klare seg selv og samtidig støtte sine foreldre. Med støtte bare fra sin tvillingbror Archie, blir han fort voksen, og han søker trøst gjennom sitt talent, evnen til å uttrykke sine følelser gjennom tegning og maling. En mulighet til å besøke 70-talls rockestjernen Lester Jones gjør at Gabriel får orden på sitt turbulente følelsesliv og hjelper han til bli klar over sitt talent og til å finne tilbake til familien igjen.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788202207250

EAN 9788202207250

Omtalt sted London

Gabriel er 15 år da moren hans kaster ut faren. Hun er fed up av mannens tiltaksløshet og mangel på retning i livet sitt. Faren må ta til takke med en heller trist hybeltilværelse, og han er konstant blakk. Det lille han har går stort sett til øl, og han skylder penger i øst og vest. Samtidig flytter den øst-europeiske au pairen Hannah inn hos Gabriel og moren. Hannah har to store interesser i livet; å spise og se på TV. Moren har ansatt henne for å hindre at Gabriel havner på skråplanet. Selv er hun nemlig aldri hjemme.

Faren er en avdanket rocker som aldri ble berømt, noe han egentlig aldri har klart å avfinne seg med. Karrieren som bassist i Lester Jones´ band tok en brå slutt da han datt ned fra platåskoene sine en gang på 70-tallet, og ødela ankelen. Nå er han dypt deprimert og om mulig enda mer tiltaksløs.

Gabriel blir stående mellom foreldrene sine, og alle skilsmissebarn vil kjenne seg godt igjen i den kommunikasjonen som foregår mellom foreldrene via barnet. Gabriel får ikke tid til sitt eget liv fordi han må støtte foreldrene sine, og planene om å lage film legges på is.

En dag får han være med faren på besøk hos Lester Jones, og dette møtet blir vendepunktet ikke bare i Gabriels liv, men også i farens og etter hvert morens liv.

Dette er en herlig og morsom roman som jeg anbefaler på det varmeste!

• "Lek i fremskreden alder" av Luis Landero
  • "Barnevakt - roman" av Ketil Bjørnstad
  • "Djeveløya ; Gulløya ; Det forjettede land" av Einar Kárason
  • "Lidenskapen" av Jeanette Winterson
  • "Ansikter i vannet" av Janet Frame
  • "Billy Bathgate" av E.L. Doctorow