Ditt smarte barn

slik hjelper du barnet å lære

J.M. Stenersens forlag 2023 Heftet

Ønsker du at barnet ditt skal oppleve mestring og lykkes på skolen?

I denne boka forteller Hanne S. Finstad om hvordan barnas hjerne fungerer og utvikler seg. Du får også konkrete råd og tips om hva du kan gjøre, fra den første spebarnstiden og opp til tenårene. Ofte er rådene overraskende enkle, som å snakke med babyen, sørge for nok søvn - og spille Ludo.

Boka har egne kapitler om den beste metoden for å lære å lese, om hvordan du kan la barnet oppdage matte helt fra barne hagealderen av, og om hva du kan gjøre hvis du mistenker at barnet har lese- og skrivevansker eller problemer med tallforståelsen. Skolen og barnehagen bruker ikke alltid de beste metodene - denne boka setter deg i stand til å ta grep selv. Mestring gir glede og lyst til å lære mer. Du kan hjelpe barnet ditt på rett spor!

Forlag J.M. Stenersens forlag

Utgivelsesår 2023

ISBN13 9788272017988

EAN 9788272017988

En nyttig bok om hvordan man kan lære opp barna sine på en best mulig måte på forskjellige områder, som f.eks. lesing og matte. Mange sliter på disse områdene, men forfatteren får frem noen enkle nøkler som kan åpne opp en ny verden for den som sliter med disse tingene. Et par smakebiter er det å rose barna for innsats og utvikling, la barna vite at det er lov å gjøre feil underveis, å være bevisst på at arbeidsminnet er begrenset til å ta imot kun noe kunskap om gangen før det lagres i langtidsminnet, med andre ord, ikke less på barnet ditt forskjellige ting det skal lære fortest mulig. Forfatteren tar også for seg norske skolers svakheter med å tilrettelegge for en mer hjernesmart måte å jobbe på, men også de som har hatt gode resultater ved å ta ibruk det forskningen sier rundt disse ting.
Hun tar også fram farene ved skjermbruk, og som jeg har lest i flere andre bøker, så kan Hanne Finstad nesten ikke finne noe direkte lærefremmende og nyttig med dette, selvom hun peker til noe som kan tyde på at actionspill til en viss grad kan være positiv for bl.a. konsentrasjonen.
Andre områder vi får innblikk i er babyens utvikling, musikk og kreativitet og viktigheten av søvn og aktivitet når det kommer til læring. Alt i alt, mye interessant på en gang i denne boken. Kan anbefales, spesielt for dem som har barn eller jobber med barn.

• "Hjerteforeldre - de fem enkle stegene som bygger barnets selvtillit og hjelper dem å vokse sosialt, emosjonelt og intellektuelt" av John M. Gottman
  • "Digital demens - alt om hvordan digitale medier skader deg og barna dine" av Manfred Spitzer
  • "Hvorfor vi sover - om å utnytte søvnens og drømmenes kraft" av Matthew Walker
  • "Synnøves system - slik ryddet jeg meg lykkelig" av Synnøve Skarbø
  • "Foreldremagi - syv enkle steg for å lykkes med oppdragelsen" av Hedvig Montgomery
  • "Å dykke etter sjøhester - en bok om hukommelse" av Hilde Østby
  • "Livet og korleis leve det - ei handbok for vaksne" av Anne Gunn Halvorsen