Det utelukkede tredjes plen

av (forfatter) og Espen Stueland (gjendikter).

Kolon 1997 Innbundet

Forfatteren undersøker forholdet mellom mannen, kvinnen og kjærligheten. Dramaet utspilles et sted midt i mellom konkrete hendelser og følelser, i språket. Hun henter problemstillinger fra filosofien, kunsten og naturvitenskapen.

I samlingen Det utelukkede tredjes plen undersøker Rosmarie Waldrop forholdet mellom mann og kvinne og kjærligheten. Men hennes undersøkelser tar hverken utgangspunkt i konkrete hendelser eller i følelser, snarere utspiller dette dramaet seg et sted midt imellom, nemlig i språket. Hun henter problemstillinger like gjerne fra filosofien og kunsten som fra naturvitenskapen, og det gjør at leseren opplever diktene på flere plan samtidig. Rosmarie Waldrop ble født i Tyskland i 1935. Hun er utdannet på tyske og franske universiteter og er bosatt på Rohde Island, California. Hun har gitt ut et titalls diktsamlinger og to romaner, ved siden av oversettelser av moderne europeisk litteratur. Sammen med ektemannen Keith Waldrop driver hun forlaget Burning Deck. På norsk foreligger Reproduksjon av profiler (1994), som også er gjendiktet av Espen Stueland.

Forlag Kolon

Utgivelsesår 1997

ISBN13 9788205253391

EAN 9788205253391

Jeg har mista huden strålende, innvikla sommere, og ordenes mening i usikkerheten ved realitetene. Ikke bare elvene, også elveleiene skifter.

• "Mannen som forsvant" av Fernando Namora
  • "Melancholia - roman" av Jon Fosse