Det usynlige universet

verdensrommets mørke hemmeligheter

av (forfatter) og Herbjørn Skogstad (illustratør).

Humanist forlag 2015 E-bok

Bak det mektige, synlige universet som hvelver seg over oss om natten skjuler det seg noe annet og mye større. De fleste astronomer i dag tror at 95 prosent av innholdet i universet er usynlig. Alt vi kan se rundt oss i det daglige utgjør trolig bare fem prosent av det som finnes der ute. Resten er mørk materie og mørk energi - en del av virkeligheten som vi vet lite om.
Hva er disse mørke, usynlige substansene for noe? Og hvordan kan vi være så sikre på at de finnes?
Det usynlige universet tar oss med utover i universet, forbi solsystemet og Melkeveien. Vi går bakover i tid, helt til Big Bang og universets begynnelse. Vi dykker ned i den mikroskopiske kvanteverdenen. Vi blir kjent med tyngdekrefter, lys, usynlighetens fysikk, eksploderende kjempestjerner, kolliderende galakseklumper, hyperfølsomme detektorer, geniale forskere, sfæriske drittsekker og universets skjebne. Alt i et forsøk på å forstå universet og dets merkelige, usynlige ingredienser.
Denne boka er en populærvitenskapelig fortelling om universet vi bor i.
Jostein Riiser Kristiansen (f. 1981) har en doktor.grad i astrofysikk fra Universitetet i Oslo. Han jobber nå som førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus, der han forsker på universet og underviser i fysikk og matematikk. I 2014 mottok han utmerkelsen «Årets foreleser» fra høgskolens studenter. Kristiansen er hyppig brukt som fagekspert om astronomi i media. Han er også en av grunnleggerne av den populærvitenskapelige bloggen kollokvium.no, og er medforfatter av læreboka Fysikk for lærere (Gyldendal 2011)

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2015

• "Stjerneklart - siste nytt fra verdensrommet" av Jostein Riiser Kristiansen
  • "Stein på stein - på sporet av den største masseutryddelsen i jordens historie" av Henrik H. Svensen
  • "Gener, Gud og Gaia - om skjebne og tilfeldighet" av Dag O. Hessen
  • "Terror i Guds navn - hvorfor kristne, jøder og muslimer dreper" av Jessica Stern
  • "Grill en kristen - svar på 20 vanskelige spørsmål" av Ingvild Hellenes
  • "De hemmelige partiklene - hvordan verden er skrudd sammen" av Bjørn H. Samset
  • "Evolusjon - basert på en sann historie" av Erik Tunstad
  • "Den tredje chimpanse - storhed og fald" av Jared Diamond
  • "Antikken - Hellas og Roma, fra bystat til imperium" av Knut Ødegård
  • "Verdt å vite fra grunnskolens pensum - samfunnsfag, historie, geografi, naturfag, fysikk, kjemi, biologi" av Håvard Tjora
  • "Astrophysics for people in a hurry" av Neil deGrasse Tyson
  • "Islam på norsk - moskeer og islamske organisasjoner i Norge" av Kari Vogt