Det usynlige universet

verdensrommets mørke hemmeligheter

av (forfatter) og Herbjørn Skogstad (illustratør).

Humanist forlag 2016 Heftet

Bak det mektige, synlige universet som hvelver seg over oss om natten skjuler det seg noe annet og mye større. De fleste astronomer i dag tror at 95 prosent av innholdet i universet er usynlig. Alt vi kan se rundt oss i det daglige og på alle de vakre bildene fra Hubble-teleskopet, utgjør trolig bare fem prosent av det som finnes der ute. Resten er mørk materie og mørk energi - en del av virkeligheten som vi bare så vidt har begynt å forstå.

Hva er disse mørke, usynlige substansene for noe? Og hvordan kan vi være så sikre på at de finnes?

Det usynlige universet tar oss med på en reise utover i universet, forbi solsystemet og Melkeveien. Vi drar også bakover i tid, helt til Big Bang og universets begynnelse. Og tilbake igjen. Vi dykker ned i den mikroskopiske kvanteverdenen. Vi blir nærmere kjent med tyngdekrefter, lys, usynlighetens fysikk, eksploderende kjempestjerner, kolliderende galakseklumper, hyperfølsomme detektorer i dype gruvesjakter, geniale forskere, sfæriske drittsekker og universets skjebne. Alt sammen i et forsøk på å forstå det enorme universet og dets merkelige, usynlige ingredienser.

Det usynlige universet. Verdensrommets mørke hemmeligheter er en populærvitenskapelig fortelling om universet vi bor i.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2016

Fin populærvitenskapelig bok om de største spørsmålene om universet. Hva vet vi? Hva vet vi ikke? Hvorfor?

• "Stjerneklart - siste nytt fra verdensrommet" av Jostein Riiser Kristiansen
  • "Sansenes vidunderlige verden" av Michael Baziljevich
  • "Stein på stein - på sporet av den største masseutryddelsen i jordens historie" av Henrik H. Svensen
  • "Terror i Guds navn - hvorfor kristne, jøder og muslimer dreper" av Jessica Stern
  • "Gener, Gud og Gaia - om skjebne og tilfeldighet" av Dag O. Hessen
  • "Rasenes oppfinnelse - rasetenkningens historie" av Torgeir Skorgen
  • "Hundre filosofer - verdens største tenkere" av Peter J. King
  • "Ekstremismens kjennetegn - ansvar og motsvar" av Lars Gule
  • "De hemmelige partiklene - hvordan verden er skrudd sammen" av Bjørn H. Samset
  • "Evolusjon - basert på en sann historie" av Erik Tunstad
  • "Helgoland" av Carlo Rovelli