Helgoland

av (forfatter) og Birgit Owe Svihus (oversetter).

Spartacus 2021 Innbundet

Sommeren 1925 tilbrakte den unge fysikeren Werner Heisenberg på Helgoland, en forblåst øy i Nordsjøen, for å slippe unna plagene med høysnue, og for å tenke i fred. Her kom han opp med den viktigste innsikten bak kvantemekanikken, læren om universets minste bestanddelers oppbygning og dynamikk.

I Helgoland forteller den italienske fysikeren og populærvitenskapelige stjerneforfatteren Carlo Rovelli den fascinerende historien om kvantefysikken og dens grunnleggere. De siste hundre årene har teorien gitt oss forståelse av sammenhenger innen atomkraft, moderne medisin, kommunikasjon og annen teknologi, men den er fortsatt gåtefull og omdiskutert.

Rovelli tar oss med på en reise full av undring og oppdagelser, og deler også sin egen teori: den «relasjonelle» tolkningen av kvantemekanikken, som ser verden bygget opp av relasjoner og hendelser i stedet for permanente stoffer. Helgoland er en bemerkelsesverdig og inspirerende bok som snur opp ned på vår forståelse av universet og vår egen plass i det.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2021

• "Iran og det nye Midtøsten" av Mah-Rukh Ali
  • "I nærvær av Schopenhauer" av Michel Houellebecq
  • "Virkeligheten er ikke slik vi tror - om tingenes grunnleggende oppbygning" av Carlo Rovelli
  • "Det usynlige universet - verdensrommets mørke hemmeligheter" av Jostein Riiser Kristiansen
  • "Liv - historien om universets mest spektakulære oppfinnelse" av Dag O. Hessen
  • "Korte svar på store spørsmål" av Stephen Hawking
  • "Tid" av Carlo Rovelli
  • "Demokratiets svanesang - politikk som svikter og vennskap som tar slutt" av Anne Applebaum
  • "Haugianerne - 1" av Trygve Riiser Gundersen
  • "Menneskets grunnstoffer - byggeklossene vi og verden er laget av" av Anja Røyne
  • "Europeere" av Simen Ekern
  • "Min europeiske familie - de siste 54 000 årene" av Karin Bojs