Det som er strengt

Aschehoug 2000 Heftet

Boka tar for seg ord og uttrykk som ble brukt av en gjeng gutter som vokste opp på Lindeberg i Oslo på 1980- og 90-tallet. Den tar også for seg personer, steder og musikk som var viktige for disse guttene.

Dette er fortellingen om det som gjelder, historien om det som teller . ja, ledesnoren til alt kraftfullt! Til nå har ytterst få kjent til mysteriet som har skult seg mellom gule høyblokker på Lindeberg i Groruddalen. Men etter å ha forvaltet hemmeligheten i over femten år, har fyrene endelig bestemt seg for å lette på sløret. Nå offentliggjøres kodeksene, mytene, syndromene . ja, rett og slett legendene om frykt, fark og feeling. Og det gåes grundig til verks. Beretningen, som hittil kun har overlevd gjennom muntlig kommunikasjon, er nå ført i tastaturet på leksikalsk maner. Man blir geleidet fra a til å i et ungt, pubertalt univers, fylt av randen av ord og uttrykk, anekdoter og revidert grammatikk. Herved settes en ny standard. Fremover vil dette være leksikonet som gjelder, det vil bli pensum for alt og alle. Dette er boka om det som er strengt.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203183546

EAN 9788203183546

Genre Humor

Omtalt sted Oslo

• "Fakta faen - fra a til å om det som gjaldt på 80-tallet" av Hans Christian Grønn
  • "Mnem - roman" av Simon Stranger
  • "Samtale ventar - roman" av Marit Eikemo