Det malte værelse

en fortelling fra Mantova

Pax 1996 Innbundet

Andrea Mantegna (1431-1506) var en italiensk maler og kobberstikker. I 1495 ble han kalt til Lodovico Gonzagas hoff i Mantova hvor han smykket Camera degli Sposi. Denne romanen bygger bla. på hans liv, men sett gjennom andres øyne. I første del av boken presenteres Marsilio Andrasis dagboksnotater. Han elsker Nicolosia, kvinnen Mantegna gifter seg med, og hater Mantegna. Nicolosia dør, og etter hvert oppstår et slags vennskap mellom de to mennene. I andre del av boken fortelles en annen historie som griper inn i den første, og til slutt er det Mantegnas sønn som forteller om den samme tiden

Forlag Pax

Utgivelsesår 1996

Serie Litterær palimpsest (1)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Italia

• "Hulen" av José Saramago
  • "Det vondes blomar" av Charles Baudelaire
  • "Doktor Faustus - den tyske komponist Adrian Leverkühns liv fortalt av en venn" av Thomas Mann
  • "En beretning om blindhet" av José Saramago
  • "Trolldomsfjellet" av Thomas Mann