Det aller minste

Gyldendal 2004 Heftet

Et fotografi gjør at Jon begynner å undres på hva som egentlig hendte da moren tok livet sitt. Følelsen av å være stengt ute fra en hemmelighet får ham til tenke at det eneste han ønsker er å kverke storebroren sin. Helt siden de var små har Jon og Aksel kranglet og slåss, og forholdet bygges etter hvert opp til en lumsk og tilsynelatende uløselig konflikt.

Et tilsynelatende uskyldig fotografi gjør at 17 år gamle Jon begynner å undres: Hva hendte egentlig da moren tok livet sitt et år og fire måneder tidligere? Han har også et problematisk forhold til storebroren sin. Helt siden de var små, har Jon og Aksel kranglet og slåss, og forholdet bygges etter hvert opp til en lumsk og tilsynelatende uløselig konflikt. Det aller minste er en kort roman om de aller minste tingene i livet: Er det noen vits i å leve? Å tenke? Å gjøre opprør? Romanen er beslektet med Frobenius’ teaterstykke Mikromani som ble oppført på Nationaltheatret våren 2003. «. en bok som får sagt mye på kort tid og som kan leses flere ganger uten å miste gnisten.»Simen Hagerup, Dagsavisen«. på mange måter en overraskende roman fra Frobenius. Men den er også en av hans beste . en av bokhøstens store bøker.»Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad«Formfullendt roman om en families sammenbrudd.»Fartein Horgar, Adresseavisen

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205325289

EAN 9788205325289

Serie Gyldendal pocket

Dette er en veldig sår roman om tre søsken - Aksel, Jon og Ina - som har mistet sin mor. Hun tok sitt eget liv for litt over et år siden, og etter dette forsvant på mange måter meningen med tilværelsen for dem. Faren er lenket til rullestolen, og deltar ikke lenger i livet deres.

Jon og Aksel har kranglet så lenge de kan huske, og de er helt fastlåst i konflikten dem i mellom. Ine vil bare flykte fra alt. Fra rullestolen sitter faren og skuler, uten å ytre seg. Alt som betyr noe for ham, er å få høre en spesiell LP med musikk av Schubert hver eneste dag ...

Jon grubler over mye. Er det noen vits i å leve lenger? Hvorfor endte moren sitt liv oppe på vidda? Hva skjedde egentlig? Skal han gi etter for de destruktive kreftene som slites i ham?

Gjennom et enkelt og nakent språk evner Frobenius å tegne et bilde av en familie på kanten av stupet. Hva er egentlig vitsen med det meste når ingen bryr seg?

Det er jo meningsløst å lese. Og det er jo det jeg liker ved det, at det ikke fører til noen verdens ting. Å lese om gamle tider er vel det mest meningsløse noen kan gjøre. Fortida er like fullkomment umulig å forandre som framtida. Ordene på boksiden. Lesningen i et rom med en lampe. Stillheten. Det er ingen som vet at du sitter der å leser. Du forteller det ikke til noen. Ingen vil noensinne få vite det. Sånn likte jeg å tenke på det.

• "Helvetesfabel" av Nikolaj Frobenius
  • "Andre steder - roman" av Nikolaj Frobenius