Demringstid

Johan Sebastian Welhaven og nasjonen

Aschehoug 2007 Innbundet

Biografien tegner et bilde av den karismatiske kulturpersonligheten Johan Sebastian Welhavens liv. Forfatteren tar blant annet for seg dikteren og hans kunstsyn og ser på hvordan han utover i 1830-årene gikk mer bort fra estetikk og over til politikk. I tillegg beskrives hans forhold til tre kvinner: Camilla Wergeland, Ida Kjerulf og Josephine Bidoulac. Fortellingen om Welhavens liv kaster også lys over den nasjonale historien og avdekker enkeltskjebner. Med personregister og billedliste.

Norge var i 1830-årene en uferdig nasjon, politisk overutviklet og kulturelt underutviklet. Welhaven (1807.1873) hadde som mål å reformere norsk kulturpolitikk og litteraturkritikk og bringe den opp på europeisk nivå. Hans diktsamlinger og artikler reiste debatter som dominerte samtiden og fikk følger for ettertiden, og han ble Henrik Wergelands argeste motstander i tidens kulturkamp.
Welhaven ville styrke nasjonal selvbevissthet og nordisk samhold. Men i ettertiden er Wergelands navn blitt stående som et samlingsmerke, og Welhavens liv, diktning og kulturelle betydning er skjøvet til side.
Det er over 100 år siden det ble skrevet en omfattende biografi om Welhavens liv. I år er det 200 år siden han ble født. Professor Anne Lise Seip viser Welhaven som en karismatisk og dominerende kulturpersonlighet, elsket og hatet i sin samtid. Hun skaper også et levende tidsbilde av en historisk fase som la grunnlaget for Norge som moderne nasjon.

Utgivelsesår 2007

død 21. oktober 1873
Wikipedia
Biografi:
«Til Henrik Wergeland!», Morgenbladet (lyrikk), august 1830
Henrik Wergelands Digtekunst og Polemik ved Aktstykker oplyste (litteraturkritikk), 1832
Norges Dæmring. Et polemisk Digt (lyrikk), 1834
Ewald og de norske Digtere (litteraturhistorie), 1863
Samlede Skrifter, 1867–68
Samlede Digterværker, Jubilæumsutgave I-VI 1907, gjenutgitt i 1921
Samlede Digterverker I-III, 1945
Metaphysik i 100 Paragrafer (forelesningsmanuskript utgitt med kommentarer ved A. Aarnes og E. A. Wyller), 1965
Samlede verker 1–5 (vitenskapelig utgave med innledning og kommentarer av Ingard Hauge), 1990–92.

• "Arne Garborg - ein biografi" av Tor Obrestad
  • "Eit halvt liv - ein biografi om Per Sivle" av Alfred Fidjestøl
  • "Svartedauen - en litterær-historisk beretning om massedød og overlevelse" av Yngvar Ustvedt
  • "Villskapens år - Bjørnstjerne Bjørnson 1832-1875" av Edvard Hoem
  • "Dronningsagaen" av Vera Henriksen