Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
København, 1970-årene. Tre barn møtes på en privatskole som tradisjonelt bare har vært interessert i spesielt begavede elever. Peter, Katarina og August faller utenfor. Etter hvert oppdager de at det bak skolens innlæring av presisjon ligger en spesiell hensikt og en plan. Selvoppholdelsesdrift og nysgjerrighet fører dem ut i en nærmere undersøkelse av og opprør mot denne planen, noe som reiser spørsmål om makt, kontroll og oppdragelse, og som siden fører videre bakover, til gåten om hva tid egentlig er.
Omtale fra forlaget
København, 1970-årene. Tre barn møtes på en privatskole som tradisjonelt bare har vært interessert i spesielt begavede elever. Peter, Katarina og August faller utenfor. Etter hvert oppdager de at det bak skolens innlæring av presisjon ligger en spesiell hensikt og en plan. Selvoppholdelsesdrift og nysgjerrighet fører dem ut i en nærmere undersøkelse av og opprør mot denne planen, noe som reiser spørsmål om makt, kontroll og oppdragelse, og som siden fører videre bakover, til gåten om hva tid egentlig er.
Forlag Aschehoug
Utgivelsesår 1995
Format Innbundet
ISBN13 9788203200649
EAN 9788203200649
Språk Bokmål
Sider 226
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Karin Ærø bøyde seg en gang imellom fram bak dem som sang mens hun gikk rundt de syngende. Og så sa hun ganske lavt, så bare den hun var henvendt til kunne høre det:
- Utmerket.
Det kalles ros. Det sies å være en liten velgjerning.
Neste gang hun kom forbi, og var like bak deg, da merket du frykten hos den hun hadde rost. Ikke noen stor frykt, det var ikke snakk om fysisk straff. Men en liten frykt, som kanskje bare kunne bli helt tydelig for den som aldri var blitt rost noe videre selv. Frykten for ikke å være like god som forrige gang, for ikke å gjøre seg fortjent denne gangen også.
Du visste at når Karin Ærø kom, bak deg, kom det alltid også en dommer. (...)
Å dømme og vurdere. I den store planen var det svært viktig. Derfor kunne du ikke unngå å spørre deg selv om Karin Ærø visste hva hun gjorde. Visste hun det? At når du roser, så dømmer du også. Og da gjør du noe som har dyp virkning.
Bøker der en romanfigur opplever skolen. Kanskje hun eller han er en elev som er "umulig", underyter, begavet, står utenfor eller ikke blir forstått? Kanskje det ikke er en elev. Eller kanskje det handler om gode skoleopplevelser? Eller ikke om skoleopplevelser i det hele tatt, men noe annet som er til nytte for pedagoger og andre som sysler med og i skolen.
Flere bøker som bør inn her?
Bokklubb-bøker som jeg har glemt å avbestille, og som jeg tror jeg skal prøve å lese en gang.