De elskende

av (forfatter) og Linn Øverås (oversetter).

Gyldendal 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

En uforglemmelig roman, med sprell levende karakterer og et landskap som skimrer av skjønnhet og mystikk.

For tjueåtte år siden var Peter og Yvonne på bryllupsreise i den nydelige lille landsbyen Datça ved den tyrkiske kysten. Nå er Yvonne blitt enke og mor til voksne tvillinger. Hun reiser tilbake til Datça for å fortape seg i minner om en tid som var, og for å hvile ut med sol og sand og hav. Men turen viser seg å bli mer komplisert enn Yvonne hadde ventet. I stedet for å roe henne ned, begynner minnene å bli plagsomme - og verten og hans kone begynner å gå ubedt inn og ut av huset hun leier.
Yvonne klynger seg vennskapet med Ahmet, en gutt som lever av å samle skjell. Med ham som veiviser får Yvonne ny innsikt i livene til sine egne barn, og sakte begynner hun å slappe av og nyte de vakre omgivelsene. Men så blir livet hennes snudd opp?ned av en forferdelig ulykke som truer med å ødelegge alt.

ISBN13 9788205415614

EAN 9788205415614

Omtalt sted Tyrkia

En god bok. Denne ga mye å tenke på.

I etterordet takkes 15-20 personer for å ha vært støttespillere i arbeidet med boka. Forfatteren burde byttet ut halvparten av dem med noen nei-personer. Denne boka har for så vidt mange hendelser og situasjoner, men jeg opplevde den bare som overlesset og uengasjerende.

Gammel smerte kommer til overflaten når enken Yvonne drar til Tyrkia. Der skal hun møte sine to voksne barn, men før de kommer rekker hun å bli innblandet i en hel del greier. En gutt som samler skjell. Rike folk på båt. Et sjalusidrama. En ugle som flytter inn i feriehuset hvor hun bor. Som sagt, det skjer ganske mye i denne boka.

Mot slutten skjer en tragedie som flytter handlingen til et annet sted i Tyrkia. På de siste sidene forklarer forfatteren hva hovedpersonen har gått gjennom på det indre plan i løpet av boka, og den aller siste vrien i boka er bare helt tøysete.

To prikker for enkelte fine observasjoner, men en god roman var dette ikke.

Så satte Ozlem seg ved siden av Yvonne, og Yvonne var takknemlig for at hun ikke stilte flere spørsmål, at hun holdt ut med stillheten.

• "Gavin og Océan - roman" av Monique Roffey
  • "Mont Plaisant" av Patrice Nganang